تبلیغات
تبلیغات

اموزش صفر تا پیشرفته برنامه Houdini FX قسمت دوم
(1 مشاهده) (1) مهمان
  • صفحه:
  • 1

موضوع: اموزش صفر تا پیشرفته برنامه Houdini FX قسمت دوم

اموزش صفر تا پیشرفته برنامه Houdini FX قسمت دوم 9 ماه, 1 هفته پیش #134005

  • مکسول
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 215
  • دریافت تشكر: 298
  • 
سلام مجدد خدمت همه دوستان خب قول داده بودم که اموزش هودینی در سایت قرار داده بشه
ابتدا یه غذر خواهی بکنم از ادمین محترم سایت از این جهت که من پست جدید اضافه می کنم دلیل این کار این هست که خب
به هر حال تو یک پست نمیشه اموزش کلی داد و نهایت پست خراب میشه
این هست که برای هر اموزش یه پست در نظر گرفته شود منطقی تر هست .

خب برای شروع کار ما به نرم افزار نیاز داریم .
این لینک دانلود نرم افزار هست و اموزش نصب هم همراهش هست به زبان فارسی و کرک
p30download.com/fa/entry/72219/

و اگر درست نصب کردید اما باز برنامه کرک نشد حتما مطرح کنید .

ابتدا نگاهی گذرا داشته باشیم به نرم افزار های طراحی سه بعدی و دلیل استفاده از برنامه Houdini FX
مقدمه ای بگم .
خب برای افراد معمولی
و نیمه حرفه ای تقریبا برنامه ها برابر هست
اما برای افراد فوق العاده حرفه ای خب برنامه ها کاملا با هم متفاوت هست برای مثال برای ساخت یک کره یا مکعب مربع یا یک فضای
معماری ساده خب همه برنامه های سه بعدی با هم برابر هستن البته طراحی فضای معماری در Houdini FX یکم متفاوت تر هست .
اما برای ایجاد افکت تخریب و انفجار و یا ریگ و ایجاد انیمیشن های پیچیده
اینجاست که تفاوت ها احساس میشه .

تولید انیمیشن چندین بخش داره مدل سازی متریال بافت تکسچر و بعد نور پردازی و حرکت دوربین و داینامیک و ...
خب شرکت های تولید نرم افزار سعی بر این دارن که تمام ابزار های لازم طراحی بشه تا میزان استفاده از پلاگین به حداقل برسه
برای مثال برنامه Maya که ابزارهای لازم برای
دینامیک
شبیه سازی مایعات مدل سازی و انیمیشن و غیره را دارا هست.
اما مشکل اینجاست که این ابزارها هر چقدر هم کارامد باشند پلاگین ها قدرمند تر هستند .
برای مثال مایا موتور رندر Turtle داره به صورت پیش فرض که خب هیچ وقت مثل Vray نمیشه
و یا شبیه ساز تخریب داره که هیچ وقت Rayfire نمیشه .
پلاگین ها خیلی تخصصی بر ابزارها متمرکز هستند به همین دلیل خیلی قدرمندن .

در کنار برنامه مایا برنامه مکس هست که بر خلاف عده ای که فکر می کنن این نرم افزار فقط برای معماری طراحی شده اما چنین
نیست این برنامه به دلیل پشتیبانی از خیلی از پلاگین ها و گلچینی از پلاگین ها بسیار قدرمند هست .
خودم نزدیک به 7 سال حرفه ای مایا کار کردم و اصلا سمت هیچ برنامه ای نرفتم اما همیشه با سیستم تخریب و انفجار و شبیه سازی
مایعات در نرم افزار مایا مشکل داشتم و دارم تا جایی که الان دارم مکس کار می کنم و نرم افزار Houdini FX

البته مایا هم از پلاگین استفاده می کنه اما همیشه هم اینطور نیست یا پلاگین ها چند ورژن قدیمیتر هستن یا کرک نیستن در حالی که
برای مکس مطلقا اینچنین نیست و پلاگین ها بسیار مچ هستند . البته شرکتهای بزرگ برنامه نویس حرفه ای دارن
و برای مثال شما به پیکسار برنامه Paint هم بدی شاهکارهایی تولید می کنند که ما با این همه برنامه و پلاگین مجانی عاجزیم !!!!
این شرکت ها با برنامه نویسی هر ابزاری بخوان طراحی می کنن در برنامه مایا و
خیلی راحت هر نقطه ضعفی قابل بر طرف کردن هست
البته دلیل اینکه ما نمی توانیم این نیست که سواد نداریم دلیل بر این هست که
به خیلی از دلایل ارزش وقت گذاشتن نداره حداقل در ایران .

خودم شخصا یه مشکل دیگه ای هم که در کنار مایا داشتم مدل سازی Spline هست
که روند سختر و کند تری نسبت به مکس داره برای مثال برای Fillet کردن چهار گوشه از یک مربع در مکس کافیه
همه ضلع ها انتخاب بشه بعد فیلت داده بشه اما در مایا باید تک تک انتخاب بشه و خیلی وقتا هم همراه با باگ هست
و شما حالا در نظر بگیر بخوای صد گوشه را fillet کنی در مایا مثلما زمانبر خواهد بود .
یا برای مثال پلاگین Vue که در برنامه مکس خیلی سازگار هست اما در مایا همیشه با باگ همراه هست .

مایا و مکس هردو از یک شرکت هستند و تقریبا هردو از یک هسته مدلینگ استفاده می کنند اما مایا از مدلهای مکس
پشتیبانی نمی کنه و برای تبدیل فرمت باید همیشه وقت اضافی صرف کرد و این نکته خیلی ازار دهنده هست
خواهش می کنم از دلیل تنبلی به این قضیه نگاه نکنید . به دلیل اینکه شما استاد
مدل سازی هم باشید خیلی وقتا طراحی مدل از حوصله خارج و این طبیعی هست که هر طراح نیاز داشته باشه به مدل اماده .

شاید خیلیا بگن که برنامه مایا فقط برای انیمیشن مناسب هست و نقص ها طبیعی هست اما خب در هر حال برنامه ای
با این کلاس کار و سابقه باید از سیستم تخریب و مدلسازی دو بعدی استانداردی برخوردار باشه که متاسفانه ...
البته اینا نظر شخصی هست و نظر دوستان اگر متفاوت هست شخصا احترام کامل دارم ....

اما دلیل این صحبت ها این بود که مکس بدون پلاگین و مایا به طور کل در ایجاد افکت هایی نظیر انفجار دود و تخریب و شبیه سازی مایعات و سیالات و کلا این مباحث خیلی نقص و مشکل دارن به همین دلیل هست که
برنامه Houdini FX خیلی خیلی مناسب و جایگزین خوبی هست .
اینکه همیشه گفتم مکس یا مایا به دلیل اینه که کاربرای بیشتری دارن و خودمم کار کردم خودم تا به حال اصلا
برنامه سینما فوردی باز نکردم و اطلاعی از این نرم افزار ندارم .
برنامه هودینی بدون نیاز به هیچ پلاگین و بدون هیچ دقدقه ای که حالا پلاگین ازلحاظ ورژن مچ باشه نباشه
کرک داشته باشه نداشته باشه تمام ابزارهای لازم برای شبیه سازی دینامیک و سیالات را دارا هست و خیلی راحت با کمی تمرین
میشه صحنه های عالی خلق کرد .

خیلی منطقی هست که از برنامه هودینی فقط در زمینه جلوه های بصری استفاده بشه و پیشنهاد من برای تاز کارها این هست که
برای مدل سازی حرفه ای و انیمیشن و ریگ و رندر بهتره از خود مکس و مایا استفاده بشه .

ضمن اینکه اضافه کنم مکس و مایا اگر پلاگین های لازم را داشته باشن هیچ تفاوتی برای شبیه سازی جلوه های بصری با برنامه Houdini FX ندارن و می تونم با جرءت بگم شایسته تر هم هستن و خودم شاهکارهایی دیدم از هودینی که خیلی راحت با مکس و مایا هم قابل طراحی هست .
برای مثال برای شبیه سازی مایعات درسته که Houdini FX خیلی قدرتمند هست و نیازی به هیچ افزودنی نداره اما همچنان
برنامه Realflow برتری داره و قدرتمند تره .

از اینجا می خوام اموزش برنامه هودینی و محیط نرم افزار و طراحی بصری رو شروع کنم .
توضیحی بدم در مورد محیط نرم افزار :



خب این محیط برنامه هست که البته این فقط 30 درصد محیط هست و بیشتر محیط به دلیل کمبود جا مخفی هست .
توضیح مختصری از هر بخش میدم بعد کلی صحبت می کنم .
قسمت 1 : خب قسمت شماره یک همینطور که می دونید منوی اصلی برنامه هست . و دوتا تب هست برای تغییر محیط کاربری
قسمت 2 : قسمت شماره دو ابزارهایی هست برای مدل ایجاد مدل ویرایش مدل بافت دهی به مدل ریگ و انیمیشن و ایجاد مو و ..
قسمت 3 : مربوط هست به ایجاد نور و دوربین و هر ابزاری که شما برای ایجاد جلوه های بصری و دینامیک و سیالات و فیزیک لازم دارید .
قسمت 4 : این قسمت برای تغییر محیط کاربری برای دسترسی به ابزارهای هر بخش از طراحی مثل انیمیشن یا رندر
قسمت 5 : این قسمت هم ابزارهایی هست برای چرخش و انتقال و کشش اجسام و البته تنظیمات نخوه انتخاب مدل
قسمت 6 : این قسمت هم که مشخصه نوار تایم لاین برنامه هست برای انیمیشن و فریم
قسمت 7 : این قسمت برای تنظیم صفحه طراحی برنامه هست که برای مثلا Grid مخفی باشه یا اشکار نور اعمال بشه یا نشه و ..
قسمت 8 : این قسمت برای طراحی نود و متریال دهی و دیگر امکانات هست .
قسمت 9 : این قسمت برای ویرایش هر چیزی در صحنه هست برای مثال ویرایش تقسیمات هندسی یا اندازه جاذبه یا شتاب گاز یا ....
قسمت 11 12 10 : این قسمت ها متغییر هست و به این بسته گی داره که در صحنه انتخاب چی باشه

توضیحات شاید مبهم باشه اما در ادامه با ایجاد که پروژه و یک مثال کامل توضیح میدم . ...
ادامه دارد .... ...
آخرین ویرایش: 9 ماه, 1 هفته پیش ارسال توسط مکسول .
كاربران زیر تشكر كردند: aya, amirsafari, Clever Wise, Art2D.3D
  • صفحه:
  • 1
زمان ایجاد صفحه: 0.14 ثانیه

جدیدترین آثار ارسالی در گالری

تبلیغات
تبلیغات

جدیدترین ارسالهای تالارگفتگو