تبلیغات
تبلیغات

راهنمای انتخاب قطعات کامپیوتر برای نرم افزارهای گرافیکی
(1 مشاهده) (1) مهمان

موضوع: راهنمای انتخاب قطعات کامپیوتر برای نرم افزارهای گرافیکی

پاسخ: راهنمای انتخاب قطعات کامپیوتر برای نرم افزارهای گرافیکی 4 روز, 19 ساعت پیش #140987

  • SajjadKhati
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 222
  • دریافت تشكر: 202
  • 
پس چرا در زمان رندر در نرم افزارهای 3 بعدی (در موتورهای رندر cpu based) ، از تمام هسته های پردازنده استفاده میشه؟
همونطور که گفته شد ، در نرم افزارهای 3 بعدی زمان رندر توسط موتور رندرهای cpu based شون ، برخلاف زمان رندر در نرم افزارهای 2 بعدی مثل افترافکت و پریمیر و فتوشاپ و ... ، از تمام هسته های پردازنده استفاده میشه . حتی اگه پردازنده ای بیش از 64 هسته ای باشه (موتور رندر پیش فرض Cinema 4D ، در نسخه های قدیمی تر ، توان استفاده از پردازنده ای دارای 128 هسته ی فیزیکی را داشت و داره) .

اما دلیل این تفاوتِ استفاده از هسته های cpu اینه در نرم افزارهای 3 بعدی (نسبت به رندر در نرم افزارهای 2 بعدی) اینه که در موتور رندر این نرم افزارهای 3 بعدی ، برای رندر تصویر ، همونطور که میدونید میاد تصویر را به چند بخش تقسیم میکنه که هر بخش ، یک مجموعه ای از پیکسل ها را رندر میکنه . هر بخش از اینها ، در یک نخ انجام میشه . تعداد این بخش ها هم احتمالا برابر با تعداد هسته های منطقیِ پردازنده ی کاربر هست .

در لینک زیر ، تفاوت عملکرد پردازنده ها با تعداد هسته های مختلف در نرم افزار cinbench هست که نشون میده در نرم افزارهای 3 بعدی موقع رندر چه پردازنده هایی ، چه قدرتی دارن (فقط مربوط به زمان رندر در نرم افزارهای 3 بعدی در موتورهای رندر cpu based هست) :

Cinema 4D CPU Rendering Performance: AMD Threadripper 3990X 64 Core

ولی در رندرِ نرم افزارهای 2 بعدی (مثل افترافکت و ...) ، این تقسیم کار انجام نمیشه و کل تصویر را رندر میکنند .
كاربران زیر تشكر كردند: Car maker, csthv999z

پاسخ: راهنمای انتخاب قطعات کامپیوتر برای نرم افزارهای گرافیکی 4 روز, 19 ساعت پیش #140988

  • SajjadKhati
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 222
  • دریافت تشكر: 202
چرا رندر در نرم افزاری 2 بعدی (مثل افترافکت و پریمیر و فتوشاپ و ...) ، مثل رندر در نرم افزارهای 3 بعدی به چند بخش (نخ) تقسیم نمیشه تا از تمام توان هسته های پردازنده استفاده بشه؟
خودم هنوز جواب این سئوال را متوجه نشدم .
شاید بخاطر دشواریِ سازگاری با codec های صوتی تصویری باشه . یا دلیل دیگه ای که نمیدونم .




فرکانس و کش بالاتر در پردازنده ، مهم هست؟ چقدر مهم هست؟
از اونجایی هم که هر نخ (ممکنه) در هر هسته اجرا بشه و یکی از مهمترین عامل سرعت هر هسته ، فرکانس اش و کش اش هست ، پس فرکانس پردازنده هر چی بالاتر باشه و کش اش هر چی بیشتر باشه ، سرعت اجرای عملیات در اون نخ و کلا سرعت اجرا بالاتر میره .

از اونجایی هم که بصورت معمول این نرم افزارها (بجز رندر در نرم افزارهای 3 بعدی) از 6 هسته استفاده میکنند ، پس قطعا انتخاب یک پردازنده ی 6 هسته ای که بالاترین فرکانس و بالاترین میزان کش را داشته باشه ، تاثیر مستقیمی بر افزایش سرعت پردازش در این نرم افزارها داره .
كاربران زیر تشكر كردند: Car maker, csthv999z

پاسخ: راهنمای انتخاب قطعات کامپیوتر برای نرم افزارهای گرافیکی 4 روز, 19 ساعت پیش #140989

  • SajjadKhati
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 222
  • دریافت تشكر: 202
پردازنده های Hyper Threading یا Simultaneous Multithreading چی هستن؟
هسته هایی که ما در پردازنده ها میشناسیم ، به عنوان "هسته های فیزیکی" شناخته میشن . هر هسته ی فیزیکی ، حداقل دارای یک "هسته ی منطقی" هست . در واقع وقتی میگیم کدهای مون در هسته اجرا میشه ، یعنی در یک هسته ی منطقی اجرا میشه .
هر هسته ی فیزیکی ، حافظه ی رجیستری و حافظه ی کش l1 و l2 جداگانه ای برای خودش داره (بسته به طراحی و نسل پردازنده ها دارن) اما در هسته های منطقی ، این حافظه ها مشترک هستند .
حافظه ی کش l3 که برای کل هسته های فیزیکی هم مشترک هست .

اما برای اینکه پردازش سریعتر انجام بشه ، در بعضی از پردازنده ها ، درون هر هسته ی فیزیکی ، بجای اینکه فقط یک هسته ی منطقی تعبیه کنن ، دو تا هسته ی منطقی تعبیه کردند و از اونجایی هم که کدها در هر هسته ی منطقی اجرا میشه ، بنابراین در این نوع پردازنده ها ، هر هسته ی فیزیکی ، همزمان بجای اینکه فقط بتونه یک نخ را اجرا کنه ، میتونه همزمان دو نخ را اجرا کنه . منتها تفاوتش با نخ هایی که در دو هسته ی فیزیکی مجزا اجرا میشن اینه که چون حافظه ی رجیستری و کش l1 و l2 در دو هسته ی منطقی ای که در یک هسته ی فیزیکی هستند ، مشترک هستند ، زمانی که نیاز به خوندن یا نوشتن اطلاعات در این حافظه ی مشترک بصورت همزمان باشه ، یک هسته ی منطقی (که در یک هسته ی فیزیکی هست) ، منتظر میمونه تا کارِ اون هسته ی منطقیِ دیگه (که در همون هسته ی فیزیکی هست) تمام بشه و بعد اجرای کدهای نخ اش را ادامه بده .

بنابراین همین موضوع حافظه ی مشترک در دو هسته ی منطقی ای که در یک هسته ی فیزیکی هستند ، باعث میشه وقتی کدها(یی که در دو هسته ی منطی ای که در یک هسته ی فیزیکی قرار دارند) بجای اینکه کارایی و سرعت اجراشون 2 برابر بیشتر بشه ، فقط 30 درصد کارایی و سرعت شون افزایش پیدا میکنه .
لازم به ذکر هست که سوئیچ بین نخ ها در دو هسته ی منطقی ای که در یک هسته ی فیزیکی هست ، بخاطر همین حافظه ی مشترک و بنابراین تبادل سریعتر اطلاعات ، سریعتر انجام میشه .

به اینکه 2 هسته ی منطقی درون هر هسته ی فیزیکی تعبیه کنن (بجای اینکه فقط یک هسته ی منطقی درون هر هسته ی فیزیکی باشه) را اینتل اسم این نوع پردازنده اش را Hyper Threading (یا مختصرا HT) و AMD هم اسم این نوع پردازنده اش را Simultaneous Multithreading (یا مختصرا SMT) نامید .

بنابراین در یک پردازنده ای که 6 هسته ی فیزیکی با 12 هسته ی منطقی داره ، در یک لحظه میتونه 12 نخ بصورت همزمان اجرا بشه . اما این توانستن ، به این معنا نیست که به معنی واقعی کلمه ، این عمل قطعا و همیشه در حال اجرا شدن هست و همیشه و در همه ی لحظات ، 12 نخ میتونن اجرا بشن بخاطر همون قضیه ی حافظه ی مشترکی که گفته شد .
كاربران زیر تشكر كردند: Car maker, csthv999z

پاسخ: راهنمای انتخاب قطعات کامپیوتر برای نرم افزارهای گرافیکی 4 روز, 19 ساعت پیش #140990

  • SajjadKhati
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 222
  • دریافت تشكر: 202
بهترین مدل پردازنده برای نرم افزارهای 2 بعدی (افترافکت و فتوشاپ و ...) و زمان طراحی در نرم افزارهای 3 بعدی (نه در زمان رندرینگ) ، کدوم مدل از پردازنده ها تا به امروز هستند؟
پس در زمان ارسال این پست (98.11) و همونطور که در توضیحات نرم افزارهای 2 بعدی لینک داده شد ، پیشنهادم اینه که اگه بودجه ای میخواین خرج کنین که بهترین کارایی نسبت به هزینه را در این نرم افزارها داشته باشه (بجز در پریمیر که بهترین پردازنده براش Ryzen Threadripper 3960X با 24 هسته ی فیزیکی هست) در پردازنده های AMD ، از پردازنده Ryzen 5 3600 (با قیمت 3.3 تومن) و در صورت بودجه ی بیشتر ، پردازنده ی Ryzen 5 3600X (با قیمت 3.8 تومن) که 200 مگاهرتز فرکانس بیشتری داره ، استفاده کنین . این پردازنده ، یکی از عالی ترین انتخاب نسبت به قیمت برای این نرم افزارهاست .

همچنین در پردازنده های اینتل ، بهترین پردازنده نسبت به قیمت ، پردازنده ی i5 9600K (با قیمت 3.46 تومن) هست و در صورت صرف بودجه ی بیشتر هر چند ارزش خرید بسیار پایین تر میاد ، پردازنده ی i7 9700K (با قیمت 6.8 تومن) میتونن انتخاب مناسبی از برند اینتل برای این نرم افزارها باشند .
در صورت صرف هزینه ی کمتر از پردازنده ی i5 9600K ، پردازنده ی i5 9400F (با قیمت 2.29 تومن) پیشنهاد میشه .

اگه هزینه ی بیشتری انجام میدین ، پردازنده ی i9 9900K (با قیمت 7.89 تومن) و همچنین در صورت هزینه ی بیشتر ، پردازنده ی i9 9900KS (با قیمت 10.65 تومن) پیشنهاد میشه اما i9 9900KS تقریبا با 3 برابر (2.8 برابر) قیمت Ryzen 5 3600X ، فقط حدود 15 درصد ازش بهتر عمل میکنه .

همچنین در صورت صرف هزینه ی کمتر ، از برند AMD پردازنده های 4 هسته ای مثل Ryzen 5 3400G (با قیمت 2.5 تومن) و در صورت هزینه ی کمتر ، پردازنده ی Ryzen 3 1300X (با قیمت 1.98 تومن) و در صورت هزینه ی کمتر ، پردازنده ی Ryzen 3 1200 (با قیمت 1.225 تومن) و از برند اینتل ، پردازنده ی i3 9100F (با قیمت 1.28 تومن) پیشنهاد میشه .
کمتر از پردازنده ی 4 هسته ای پیشنهاد نمیشه .


بنابراین ، لیست قدرتمندترین پردازنده ها (زیر 12 هسته ای) به ترتیب برای این نرم افزارها (بدون در نظر گرفتن هزینه) :
1) i9 9900KS (قیمت 10.65 تومن)
2) i9 9900K (قیمت 7.89 تومن)
3) Ryzen 9 3900X (قیمت 9.240 تومن)
4) Ryzen 7 3800X (قیمت 6.4 تومن)
5) i9 10900X
6) Ryzen 7 3700X (قیمت 5.9 تومن)
7) i7 9700K (قیمت 6.8 تومن)
8) i9 9920X
9) Ryzen 5 3600X (قیمت 3.8 تومن)
10) Ryzen 5 3600 (قیمت 3.2 تومن)
11) i9 9900X (قیمت 16.5تومن)
12) i9 9800X
13) i5 9600K (قیمت 3.46 تومن)
14) Threadripper 2920X
15) i9 9820X
16) Ryzen 7 2700X
17) Ryzen 5 2600X (قیمت 2.8 تومن)
18) Ryzen 5 2600 (قیمت 2.5 تومن)
19) i5 9400F (با قیمت 2.29 تومن)
20) Ryzen 5 3400G (قیمت 2.5 تومن)
21) i3 9100F (قیمت 1.28 تومن)
22) Ryzen 3 1300X (قیمت 1.98 تومن)
23) Ryzen 3 1200 (قیمت 1.225 تومن)


لیست بهترین پردازنده ها نسبت به قیمت و در عین حال بهترین کارایی در این نرم افزارها (زیر 12 هسته ای) به ترتیب (اون پردازنده هایی که در حال حاضر در فروشگاه های ایران وجود دارند) :
1) Ryzen 5 3600 (قیمت 3.2 تومن)
2) Ryzen 5 3600X (قیمت 3.8 تومن)
3) Ryzen 5 2600 (قیمت 2.5 تومن)
4) Ryzen 5 2600X (قیمت 2.8 تومن)
5) i5 9600K (قیمت 3.46 تومن)
6) i5 9400F (با قیمت 2.29 تومن)
7) i3 9100F (قیمت 1.28 تومن)
8) Ryzen 5 3400G (قیمت 2.5 تومن)
9) Ryzen 3 1200 (قیمت 1.225 تومن)
10) Ryzen 3 1300X (قیمت 1.98 تومن)
11) Ryzen 7 3700X (قیمت 5.9 تومن)
12) Ryzen 7 3800X (قیمت 6.4 تومن)
13) i9 9900K (قیمت 7.89 تومن)
14) i7 9700K (قیمت 6.8 تومن)
15) i9 9900K (قیمت 7.89 تومن)
16) i9 9900KS (قیمت 10.65 تومن)
17) Ryzen 9 3900X (قیمت 9.240 تومن)




لیست بهترین پردازنده ها از لحاظ کارایی و هزینه برای نرم افزار پریمیر :
1) Ryzen ThreadRipper 3960X (قیمت حدود 18 میلیون)
2) i9 10980XE
3) Ryzen 9 3950X
4) Ryzen 9 3900X
5) i9 9900K
6) Ryzen 7 3800X
7) Ryzen 5 3600


قیمت ها ، بر اساس قیمت حال حاضر و اون هم در ایران هست (نه بر اساس قیمت جهانی) .
آخرین ویرایش: 2 روز, 5 ساعت پیش ارسال توسط SajjadKhati.
كاربران زیر تشكر كردند: Car maker, csthv999z

پاسخ: راهنمای انتخاب قطعات کامپیوتر برای نرم افزارهای گرافیکی 4 روز, 19 ساعت پیش #140991

  • SajjadKhati
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 222
  • دریافت تشكر: 202
بهترین مدل پردازنده برای رندر در نرم افزارهای 3 بعدی (و موتورهای رندر cpu based شون) کدوم مدل از پردازنده ها تا به امروز هستند؟
میشه گفت (اغلب) که هر پردازنده ای که تعداد هسته های بیشتری داشته باشه ، قدرت پردازش بیشتر و سرعت رندر در این نرم افزارها هم بیشتر میشه چون این رندر در این نرم افزارها قابلیت استفاده از تمام هسته های پردازنده ها را دارند .

بنابراین سردم دار این مدل ، مدل Ryzen ThreadRipper 3990X با 64 هسته ی فیزیکی و 128 هسته ی منطقی و با قیمت 4000 دلار هست که هنوز به ایران نیومد .
بعدش هم که پردازنده ی Ryzen ThreadRipper 3970X که 32 هسته ی فیزیکی و 128 هسته ی منطقی داره (تازه در ایران رسید با قیمت بیش از 33 میلیون تومن) و بعد هم پردازنده ی Ryzen ThreadRipper 3960X که همگی جزء سوکت sTRX4 (سوکت مربوط به سیستم های workstation) محسوب میشن .

در سوکت AM4 (سوکت مربوط به سیستم های کاربران عادی و خانگی) که سردم دارشون Ryzen 9 3950X با 16 هسته ی فیزیکی و 32 هسته ی منطقی هست که در ایران حدود 18 میلیون تومن فروخته میشه .

پردازنده های اینتل در این رده و سری رندرینگ (پردازنده های با تعداد هسته های بالا) ، اصلا حرفی برای گفتن ندارن . سردم دارشون در ایران که مدل i9 9980XE هست ، قیمتی نزدیک به 30 میلیون تومن داره که با 18 هسته ی فیزیکی و 36 هسته ی منطقی ، کارایی اش از Ryzen 9 3950X هم پایین تر هست و مصرف خیلی بیشتری هم داره .
در کلاس سرور (که اصلا مناسب پردازش های رندرینگ نیست) و در غیر از ایران هم بالاترین مدل اینتل که بیشترین تعداد پردازنده را داشته باشه ، مدل Xeon W-3175X با 28 هسته هست .

بنابراین لیست قویترین پردازنده ها برای موتورهای رندرینگ نرم افزارهای 3 بعدی cpu based :
سوکت sTRX4 :
1) Ryzen ThreadRipper 3990X
2) Ryzen ThreadRipper 3970X (قیمت 33.45 تومن)
3) Ryzen ThreadRipper 3960X

سوکت AM4 :
4) Ryzen 9 3950X (قیمت حدود 18 تومن)

سوکت 2066 :
5) i9 9980XE (قیمت 29.5 تومن)

سوکت AM4 :
6) Ryzen 9 3900X (قیمت 9.24 تومن)

سوکت AM4 :
7) Ryzen 7 3800X (قیمت 6.4 تومن)
8) Ryzen 7 3700X (قیمت 5.9 تومن)

سوکت 1151 :
8) i9 9900KS (قیمت 10.650 تومن)
9) i9 9900K (قیمت 7.9 تومن)

سوکت AM4 :
9) Ryzen 5 3600X (قیمت 3.8 تومن)
10) Ryzen 5 3600 (قیمت 3.2 تومن)

سوکت 1151 :
11) i7 9700K (قیمت 6.8 تومن)


-----------------------------


پینوشت :

1) منظور از رندر ، پردازش تصویر هست . حالا این پردازش تصویر ، چه زمان خروجی گرفتن در نرم افزار باشه یا زمان preview (برای مشاهده ی نتیجه بصورت realtime) که زمان کار کردن و طراحی با نرم افزار هست .

2) برای اطلاعات بیشتر درباره ی معماری و عملکرد پردازنده و رابطه ی پردازنده با سیستم عامل و نوع کدنویسی در برنامه نویسی ، به لینک زیر مراجعه کنید :


رابطه بین نوع برنامه نویسی نرم افزار و عمل پردازنده ها
آخرین ویرایش: 4 روز, 6 ساعت پیش ارسال توسط SajjadKhati.
كاربران زیر تشكر كردند: rahimzade, Car maker, csthv999z, persian_boy

پاسخ: راهنمای انتخاب قطعات کامپیوتر برای نرم افزارهای گرافیکی 3 روز, 1 ساعت پیش #141003

  • SajjadKhati
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 222
  • دریافت تشكر: 202
مبحث پردازنده ها تمام شد . در دو پست قبلی ، بهترین پردازنده ها برای عموم نرم افزارهای گرافیکی 2 بعدی و 3 بعدی ارائه شد .
منتها دقت کنید که این قطعات ، بصورت عمومی در نرم افزارهای گرافیکی 2 بعدی و 3 بعدی پیشنهاد میشن (در نرم افزارهای 2 بعدی ، بیشتر افترافکت و در نرم افزارهای 3 بعدی هم بیشتر cinema 4d مد نظر هست اما برای اغلب نرم افزارهای دیگه ، معمولا هم همینطور هست) . هر چند برای هر نرم افزار دیگه ای ، باید هم سیستمی که سایت اصلی اش معرفی میکنه و هم نتایج بنچمارک ها در سایت های دیگه دقت کرد تا بهترین سیستم برای نرم افزار خاص را پیشنهاد داد .
حالا به مبحث رم ها میپردازیم .




مباحثی راجع به رم :
همونطور که میدونید ، رم ها ساخته شدند تا سرعت بسیار پایین هارد را جبران کنند و بجای اینکه پردازنده ، اطلاعات مورد نیازش را از هارد (با اون سرعت بسیار پایین اش) بخونه ، از رم که سرعتی چندین برابر هارد داره ، بخونه تا انتظاری که پردازنده برای دریافت اطلاعات میکشه ، چندین برابر کمتر بشه .

اما این به این معنی نیست که پردازنده برای دریافت اطلاعات از رم ، منتظر نمیمونه . اتفاقا انتظار پردازنده ، برای دریافت اطلاعات از رم (نسبت به سرعت خود پردازنده) ، بسیار زیاد هست .
رم که جای خود داره . حتی پردازنده موقع دریافت اطلاعات حافظه ی کش خود پردازنده هم باید منتظر بمونه . تنها حافظه ای که باعث میشه پردازنده منتظر نمونه ، حافظه ی رجیستری پردازنده هست .

در یک مادربردی که 2 کانال رم را پشتیبانی میکنه ، همزمان ، فقط دو هسته ی منطقی (نه صرفا هسته ی فیزیکی) میتونند عمل خوندن یا نوشتن را در رم ها انجام بدن (به تعداد کانال هایی که پشتیبانی میکنه)
به عبارتی دیگه مثلا فرض کنید که پردازنده ی Ryzen 5 3600 که 12 هسته ی منطقی داره (6 هسته ی فیزیکی داره) ، همزمان فقط 2 هسته ی منطقی اش میتونه اطلاعات را از رم ها بخونه و بنویسه . به عبارتی دیگه ، 10 هسته ی منطقیِ دیگه ی این پردازنده ، در اون لحظه (ای که 2 هسته ی منطقیِ دیگه ی این پردازنده ، دارن اطلاعات را از رم ها میخونن یا مینویسند) ، نمیتونند از رم ها اطلاعاتی بخونند یا بنویسند .

اما آیا ارتباط نداشتنِ این 10 هسته ی منطقی در اون لحظه با رم ، به این معنی هست که هسته ی منطقی ، بیکار میمونه ؟
بستگی داره . ولی در اغلب اوقات ، یک هسته ی منطقی ، با حافظه ی کش اش تماس داره . برای اطلاعات بیشتر درباره ی این موضوع ، به همون تاپیک "رابطه بین نوع برنامه نویسی نرم افزار و عمل پردازنده ها" که در پست قبلی داده شد ، مراجعه کنید .

حجم حافظه ی رم ، چه زمانی مهم هست؟
در کل ، هر وقت برنامه نویسی نیاز به این داشته باشه که اطلاعات را ذخیره کنه ، به رم نیاز هست.
اما در نرم افزارهای گرافیکی (مثل افترافکت) ، هر پیکسل و هر افکت و پلاگین ، بعد از محاسبه ی رنگ ها نیاز داره که رنگ جدیدش را در حافظه ذخیره کنه . بنابراین معمولا هر چه میزان افکت ها و تصاویر و فیلم بکار رفته و همچنین کیفیت اونها بیشتر باشه (بخاطر زیاد شدن پیکسل ها) ، نیاز به حافظه ی بیشتری هست . البته بجز اینها ، باز هم بسته به کدهای برنامه داره .
آخرین ویرایش: 3 روز, 1 ساعت پیش ارسال توسط SajjadKhati.
زمان ایجاد صفحه: 0.20 ثانیه

جدیدترین آثار ارسالی در گالری

تبلیغات
تبلیغات

جدیدترین ارسالهای تالارگفتگو