رندرینگ مشکل شماست ؟ (قسمت 2: کرنا)

در تاریخ شنبه, 09 اسفند 1393 در بخش اخبار دنیای CG - مقالات - معرفی ابزار توسط محمد ذاکری

خبر انتشار Corona Render 1.0 و نگاهی به این انجین قدرتمند

رندرینگ مشکل شماست ؟ (قسمت 2: کرنا)
با سلام مجدد خدمت دوستان عزیز و گرامی. بسیار خوشحالم که با قسمت دوم مقالات رندرینگ در خدمت شما هستم و امیدوارم این مقالات راه گشا و کارآمد باشند. اگر یادتون باشه در قسمت قبل گفتیم که موتور رندر، عامل بسیار مهمی در فرآیند رندرینگ هستش و بواقع ابزار دست ما میباشد. اما بیان کردیم که موتورهایی هستند شاید در ظاهر کوچک اما در دلشان قدرت عظیمی نهفته و امکانات بالقوه ای دارند.
 
اما توی این قسمت به سه علت قصد داریم از کرنا صحبت کنیم :
اولاً، کرنا بسیار جالب و قدرتمند و ساده است.
دوماً، درخواست بسیار زیادی برای معرفی داشت.
و ثالثا در روزهای گذشته با اتفاقی که برای موتور رخ داد به سر خط خبری همه خبرگزاری های سی جی منتقل شد.
 
اما قصد دارم بر خلاف شیوه رایج از دلیل شماره سه شروع کنم و ببینم خبر منتشره چه بود ؟ بذارید یک نفس عمیق بکشم تا با بیانی بهتر شروع کنم.
 
خبر انتشار Corona Render 1.0 و نگاهی به این انجین قدرتمند
 
کرنا رندر نسخه 1 منتشر شد !!! بله دقیقا همین چند کلمه؛ اما در دل این خبر نکاتی نهفته بود که خیلی ها به فکر فرو رفتند؛ اجازه دهید که خاطره ای مرتبط برایتان تعریف بکنم؛ فکر میکنم اوایل پارسال بود که در تالار گفتگو یکی از موتورهای جی پی یو بیس بودم که کاربری همه را مسخره میکرد و پستهایی میداد که خیلی مورد توجه قرار نمی گرفت؛ در ابتدا من هم توجه نکردم اما یکهو چشمم به جمله ای افتاد که از این رو به آن رو شدم. جمله بسیار منطقی بود و با محاسبات دقیق ریاضی توامان شده بود. خلاصه محاسبه این بود :
 
3 * 1000$ = 3000$
1 * 349$ = 349$
349$ > 3000$
 
آیا این محاسبات توجه شما را هم جلب کرد ؟ پستهای بعدی که بررسی کردم و توضیحات خوندم جالب بود. آن کاربر نوشته بود:
" آیا شما این همه دلار خرج میکنید که رندرینگ سریعتری داشته باشید؛ بسیار Crazy (خودتان معنی کنید) هستید. با موتور رایگان کرنا سریعتر از این موتور (یک موتور Gpu Base که اسمش را فاش نمیکنم) رندر کنید. هیچ پولی خرج نکنید و برای خودتان ذخیره کنید."
 
خبر انتشار Corona Render 1.0 و نگاهی به این انجین قدرتمند
خبر انتشار Corona Render 1.0 و نگاهی به این انجین قدرتمند
 
منظور کاربر از سه هزار دلار هزینه خرید 3 کارت تایتان بود و از 349 دلار خرید یک پردازنده قدرتمند بود. حالا نمیدونم که توهین کاربر بود و یا کنجکاوی شخصی که دست به دامن گوگل شدم تا بیشتر با کرنا آشنا بشوم. الحمدلله گوگل هم بسیار کمک کرد و بقول عامیانه کم مایه نگذاشت. آنجا بود که به سایت کرنا رفتم و کم کم با این موتور آشنا شدم.
 
در بالا اشاره کردم که با انتشار خبر ارائه نسخه 1 کرنا خیلی ها به فکر فرو رفتند؛ اما فکری که اشاره کردم دقیقا این است که بر روی کرنا باقی بمانیم یا نه ! چرا که کرنا نسخه 1 دیگر رایگان نیست و حالا که رایگان نیست آیا ارزش دارد که لایسنس کرنا خریداری کنیم ؟ در کنار این فکر، چیزه دیگری هنوز توی ذهن من بود، و اون چیزی نبود جز تصور آن کاربر کرنا که در تالار گفتگو از رایگان بودن کرنا صحبت میکرد و من فکر میکردم آن کاربر هنوز هم روی نظرش هست یا نه ؟
 
(بواقع میدانم که هزینه کردن و خریدن لایسنس موتور شاید تو کشور ما خیلی مهم نباشد !! اما در حالات کلی بسیار مهم است.)
 
اما در کنار خبر هزینه لایسنس، تغییرات موتور هم جالب بود و اغوا کننده ! قسمتهایی از موتور بهینه شده اند مثل :
  • Corona Scatter
  • Shadow Catcher
  • Blend Material Support
 
و همچنین امکانات مهم زیر به موتور اضافه شده است :
  • SSS And Volumetric Scattering
  • Interactive Rendering
  • UHD Cashe
  • CGX Microfacet BRDF
 
همچنین تغییرات و رفع خطاهای دیگر.
 
خبر انتشار Corona Render 1.0 و نگاهی به این انجین قدرتمند
 
این نکته را هم اضافه بکنم شما میتوانید به صورت نامحدود 45 روز از نسخه تست کرنا استفاده کنید و در صورتی که راضی بودید با پرداخت ماهیانه 19.99 یورو میتوانید از کرنا رندر استفاده کنید. (قیمت نسخه 1 کرنا از آنریل انجین و کرای انجین بیشتر است و به نظر شخصی اگر قیمتی پایین تر برای کرنا در نظر میگرفتند عالی میشد!)
 

بررسی کرنا

خبر انتشار Corona Render 1.0 و نگاهی به این انجین قدرتمند
 
تا اینجا با اخبار کرنا نسخه 1 آشنا شدیم؛ اما اگر مایل باشید همزمان با نوشیدن چایی که در کنار سیستمتان گذاشته اید به بررسی دقیقتر کرنا بپردازیم. (و طبق شیوه قسمت قبل در ابتدا سوال و جواب)
 
سوال: کرنا رندر چه نوع موتوری است ؟
جواب: کرنا رندر، موتور قدرتمندی است که هم Biased و Unbiased را حمایت میکند.
 
سوال: چه کاربرانی بطور مستقیم از کرنا میتوانند استفاده کنند ؟
جواب: کاربران مکس و C4d بطور مستقیم با استفاده از پلاگین میتوانند بصورت مستقیم از کرنا استفاده کنند.
 
سوال: یادگیری و استفاده از کرنا سخت است ؟
جواب: اگر خوردن یک لیوان آب برای شما سخت است، بله؛ در غیر اینصورت هرگز !!!
 
سوال: چرا کرنا اینقدر مورد توجه قرار گرفت ؟
جواب: کیفیت قابل قبول در کنار سرعت خوب و سادگی و انعطاف (و همچنین رایگان بودن!)
 
سوال: آیا کرنا در رندرینگ انیمیشن حرفهایی برای گفتن دارد ؟
جواب: باید دید؛ اما تا اینجا بسیار خوب عمل کرده و با اضافه کردن UHD در نسخه 1 با تسلیحاتی کامل وارد کارزار شده است.
 
سوال: آیا کرنا با لابی گری و اعمال مافیایی و پارتی بازی مشهور شد ؟
جواب: هرگز؛ کرنا جواب تلاش و اراده تیم توسعه اش را می بیند؛ ارائه راه کارهایی هوشمندانه برای جذب کاربران موتورهای دیگر (مثل ویری و منتال ری) که با قرار دادن ابزاری مثل تبدیل کننده های صحنه و متریال نمونه ای از این اقدامات است.
 
سوال: حالا که کرنا پولی شده، کاربرانی که قصد ندارند هزینه کنند باید به فکر موتوری دیگر باشند ؟
جواب: خیر؛ نسخه 0.6 کرنا برای هر نوع استفاده بصورت نامحدود برای همیشه رایگان است.
 
خبر انتشار Corona Render 1.0 و نگاهی به این انجین قدرتمند
 
کرنا یک موتور CPU Based هست و به قول طراح هایش کافی بودن سرعت پردازنده اصلی برای رندرینگ و در کنار اون کمتر کردن هزینه رندر از اهداف کرنا است. کرنا همونطوریکه گفته شده از الگوریتم های مختلف رندرینگ استفاده میکنید که در زیر مهمترینشان میبینید.
 
Biased Method :
  • HD Cash در نسخه های قبلتر از 1
  • UHD Cash در نسخه 1
 
Unbiased Method :
  • Path Tracing
  • BDIR/VCM
 
خبر انتشار Corona Render 1.0 و نگاهی به این انجین قدرتمند
 
بواقع شما برای اولین بار که با کرنا شروع میکنید با امکاناتی عالی ولی با سادگی بینظیری کار میکنید و اصولا کرنا از بابت طراحی فوق العاده است !! کرنا خیلی از متریال های مکس را حمایت میکند و در کنار اینها متریالهای و مپ های مخصوص خودش را دارد. همچنین کرنا از دوربین ها و نورهای مکس پشتیبانی میکند و باز هم در کنار اینها شیدرهایی عالی مثل شیدر Sky کرنا و همچنین سه نوع نور اختصاصی هم قرار گرفته تا ابزاری عالی در دستان شما باشد. VFB کرنا در هر نسخه به تکامل بهتری میرسد و واقعا کم کم به VFB بی نظیر ویری خودش را نزدیکتر میکند.
 
کرنا یک موتور فیزیکال بیس است و این بدین معناست که رفتار نور را بطور کامل شبیه سازی میکند و خروجی واقع گرایانه ای تولید میکند. در کنار این امر، امکانات رندر کاملی در اختیار شما است مثل :
  • DOF
  • Motion Blur
  • Photographic Controls: Shutter Speed , ISO , f-stop
  • Bokeh Shape
 
خبر انتشار Corona Render 1.0 و نگاهی به این انجین قدرتمند
 
کرنا همچنین قابلیت رندرینگ و حمایت موارد زیر را دارد :
  • Opacity
  • Translucency
  • Bump map
  • Displacement
  • Reflection
  • Refraction
  • و ...
یکی از قابلیتهای دیگر کرنا، ابزارهای کارآمد کرنا است؛ ابزارهایی مانند Corona Proxy و Corona Scatter که واقعا نیاز شما را در این قسمت به پلاگینهای جانبی از بین میبرد.
 
خبر انتشار Corona Render 1.0 و نگاهی به این انجین قدرتمند
 
همینطوری که میدانید امروزه رندرینگ شبکه ای یک نیاز است و خوشبختانه کرنا امکانات کاملی را برای شما در زمینه رندرینگ شبکه ای ارائه کرده است. اما سه اصلی که به نظر من در کرنا قرار دارد :
  1. سادگی
  2. قدرت
  3. سرعت
کرنا در حال تکامل یافتن است ولی نکته مهم سرعت تکامل است که کرنا این مسیر با سرعتی بالا در حال پیمایش است و اگر تا حالا با این موتور کار نکرده اید توصیه اکید من تست این موتور است.
 
بسیار از همراهی شما خوشحال شدم و امیدوارم در قسمت نظرات سایت با انتقاد ها، پیشنهاد ها و همچنین تجربه شخصیتان با کرنا یا نظرتان راجع به این موتور با ما همراه باشید.
 
محمد ذاکری

محمد ذاکری

محمد ذاکری هستم. متولد 1369 شهر مشهد. تقریبا چند سالی هست که در زمینه هنر در نقش های مجری طرح، مدیر تولید، تهیه کنندگی، کارگردانی، تدوین و جلوه های ویژه فعالیت کرده ام . 1207 قسمت در قالب کار آیتم، اجتماعی، طنز و دینی برای شبکه های 2 و 3 و 4 ساخته ام ...

نظرات (69)

  • مصطفی رضایی

    مصطفی رضایی

    09 اسفند 1393 ساعت 01:51 |
    سلام و درود
    محمد جان عالی. واقعا از این سری مقالات (رندرینگ مشکل شماست ؟) خیلی لذت میبرم. سبک خاصی دارن.

    درباره کرنا نمیدونم شاید قضاوت الان زود باشه ولی بدون تعارف قیمتش میشه ماهانه 20 دلار. البته میدونم قیاس مع الفارق ـه ولی میشه حدود قیمت ماهانه محصولات ادوبی ! ولی این رو هم باید درنظر گرفت که کلا موتورهای رندرینگ قیمت بالایی دارن و این کاملا طبیعیه و حالا باید ببینیم که این کرنا میتونه با اینهمه رقیب قدرتمند و گردن کلفت رقابت کنه یا نه.

    محمد جان بازم ممنون بابت مقاله خیلی خوبت. خسته نباشی ...
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:49 |
      سلام مصطفی جان
      من واقعا باید از شما تشکر بکنم که دقیقا بهترین زمان برای این موتور انتخاب کردی و حتما خودت میدونی که برنامه من متفاوت بود و بسیار خوشحالم که طبق خواسته عزیزان و دوستان و شما زمانبدی و برنامه ریزی ها عوض شد!!!
      مصطفی جان متاسفانه قیمت کرنا 19.99 یورو هست!!! (کاش دلار بود :vvvv)
      دقیقا قبول دارم که موتورهای رندر گران هستند اما همشون در حال ارزان کردن موتور هستند مثل آرنولد یا رندرمن که حتی قصد ارائه نسخه رایگان داره و خیلی از موتورهای دیگه مثل فوری بال که خودت زحمت معرفیش کشیدی!!!
      بنظر من سیاست کرنا درست نبود و فکر میکنم با بازخوردهای منفی مواجه بشه و احتمالا کرکرهای عزیز یک حالی به کرنا بدهند!!!
      به هر حال امید من اینه که هر اتفاقی که میخواد بیفته، بیفته اما همیشه به نفع کاربرها باشه!!!
      ممنون از شما.
  • moxtar

    moxtar

    09 اسفند 1393 ساعت 01:52 |
    ممنون و خسته نباشید آقای ذاکری عزیز.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 17:42 |
      درود
      ممنون از لطفتون
      موفق باشید
  • Ehsan Rezapoor

    Ehsan Rezapoor

    09 اسفند 1393 ساعت 08:10 |
    با تشکر از جناب ذاکری عزیز بابت این سری مقالات بسیار آموزنده
    دوستان نمیدونم خبر دارید یا نه اما گویا جناب n0MAD قول هایی برای ک ر ک این موتور داده و انشالا قراره به زودی منتشر بشه. ایتدا برای C4D و سپس برای Max.
    • نبی سروی

      نبی سروی

      09 اسفند 1393 ساعت 14:42 |
      از این n0MAD خیلی بدم میاد . اصلا حس میکنه کی هست مثلا !
      به درخواست کرک تیا دادم بهش برگشته عکس مواد مخدر کراک برام آپلود کرده میگه این کارتون رو راه میندازه !

      خیلی بدم میاد ازش ! ادم سالمی نیست روی حرفش حساب باز نکنین ...
      • Ehsan Rezapoor

        Ehsan Rezapoor

        10 اسفند 1393 ساعت 09:42 |
        منم نبی جان تقریبا یه همچین حسی بهش دارم. کلا آدم گنده دماغیه و خیلی مغرورانه و با طرز بدی با بقیه صحبت میکنه اما از این قضیه نمیشه گذشت که واقعا تو کار خودش استاده و نرم افزار و پلاگینهای زیادی رو ک ر ک کرده.
        بهر حال منتظریم. فعلا که میشه از همین نسخه فولش 45 روز بدون محدودیت استفاده کرد. تا بعدا ببینیم چی میشه.
      • محمد ذاکری

        محمد ذاکری

        10 اسفند 1393 ساعت 17:45 |
        عجب :D
        چه حرکت جالبی!!! حالا این nomad یکی از کرکرها فعاله و دستشم درد نکنه!!!!
        حالا این حرکاتش طبیعیه!! بالاخره معروف شده!!
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 17:44 |
      درود
      تشکر بابت حضورتون
      من متاسفانه خبری که فرمودید نشنیده بودم. ممنون بابت اطلاع رسانیتون.
      امیدوارم این اتفاق بیفته.
      متشکرم
  • M.H.A

    M.H.A

    09 اسفند 1393 ساعت 08:39 |
    ممنون و خداقوت جناب ذاکری.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 17:45 |
      ممنون از شما
  • نبی سروی

    نبی سروی

    09 اسفند 1393 ساعت 10:45 |
    سلام محمد جان ...
    پس این مقالات به صورت پیوسته قراره ارائه بشه ... خیلی هم دست شما درد نکنه .

    توضیحات کاملی بود . فقط یه نکته به ذهنم رسید و اون هم بلاگ بیش از اندازه ی فعال کرونا هست . بتا تسترهایی که به صورت رایگان فعالیت میکردن . کاربرانی که برای پیشرفت کرونا از دل و جون مایه گذاشتن . آیا این هزینه ی واقعا زیاد چیزیش به بقیه میرسه ؟! خیلی مهم ه این نکته ... اگه مخاطبین دلسوز کرونا نبودن کرونا الان هیچ جایی توی این عرصه نداشت ...

    استفاده از الگوریتم جدید برای سی پی یو به جای شیفت کردن روی گرافیک چیز عجیبی ه ! توی این موقعیت که همه کمپانی ها کم کم دارن شیفت میکنن روی گرافیک من موندم این ها چه دلی داشتن رفتن سمت سی پی یو باز !

    به شخصه از رندرینگ تحت سی پی یو بدم میاد ! به نظر تکنولوژی در حال انقراضی هست و خواه یا ناخواه چند سال دیگه با پیشرفت هر چه بیشتر گرافیک ها کاربران عادی که با سی پی یو میخوان کار کنن در جا میزنن . نه اینکه رندرینگ سی پی ضعیف یا کم سرعت باشه ها نه . به خاطر اینکه تکنولوژی سی پی یو ها نسبت به جی پی یو ها انگار اصلا پیشرفتی نداره ! برای همین حس میکنم چند سال آینده پشیرفت خود گرافیک ها کاربران رو به سمت موتورهای گرافیکی یا هایبریدی بکشه !

    بلاگ کرونا پر از کارهای معماری ... مثل اینکه برای بچه های معماری بدجوری جواب میده و ردیف ه ... من که تا حالا باهاش کار نکردم ولی طوری که بوش میاد داره انحصار شکنی میکنه !

    راستی محمد جان کرونا هرچه قدر هم سی پی یو محور ها سریع تر باشه نمیتونه به پای سرعت هایبریدی ها برسه ... حالا حتما نمیخواد تایتان داشت که ! من با 580 ای که دارم هم دارم سرعت رو با تمام وجود حس میکنم ! قیمتش هم با سی پی یو 4770 که دارم یکی ه !
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 17:52 |
      بله نبی جان

      2 - 3 ماه پیش در تالار قولش داده بودم و اگر جستجو بکنید می بینید. خدا را شکر یک فرصت ایجاد شد و تونستم 2 شماره از مقاله منتشر کنم.
      امید دارم تا آخر فروردین حداقل 3 شماره دیگه حداقل منتشر بشه.
      رندرهای سی پی یو بد نیستند. شاید موتورهایی هستند که با تکنیکی متفاوت در زمان کمتر با استفاده از جی پی یو عملیات رندر انجام میدهند!!! هر کدوم در جایگاه خودش قابل احترامه.
      580 شما معماری فرمی داره و این معماری با توجه به اینکه هسته های کودا کمتری نسبت به هم خانواده ای کپلری و مکسولی خودش داره و به طرز جالبی سرعت قابل قبولی داره!!!
      ولی من اعتقاد دارم Gpu Base ها اگر مشکل رم نداشتند و بصورت هیبریدی نمی شدند سریعتر بودند!!! ولی فعلا کارتهای قابل خرید تا 6 گیگ رم دارند مگر شما پدر پولداری داشته باشید و به اصطلاح بچه پولدار باشی تا بتونی برای خودت تسلا یا کوادرو بخری :v من که اینطوری نیستم، شما نمیدونم :d dddddddd
      متشکر از نظرت نبی جان؛ کاربر همیشگی و عاشق تیا
      • نبی سروی

        نبی سروی

        10 اسفند 1393 ساعت 23:32 |
        محمد جان من که برای کار معماری همین 3 گیگ 2 تا 580 هام برام کفایت میکنه . همین ها هم پر نمیشن !
        6 گیگ خیلی ه ! من با تایتان خریدن هم بچه مایه دار محسوب میشم ! خخخخ
  • حميد

    حميد

    09 اسفند 1393 ساعت 11:02 |
    سلام
    خسته نباشي آقا محمد مطلب خيلي جالبي بود
    باتشکر
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 17:52 |
      درود
      متشکر از نظرتون، موفق باشید
  • علیرضا

    علیرضا

    09 اسفند 1393 ساعت 11:06 |
    ممنون . بسیار علی بود.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 17:53 |
      سپاسگذارم
      ممنون از توجهتون
  • محمود شوار

    محمود شوار

    09 اسفند 1393 ساعت 11:15 |
    سلام ممنون از مطالب
    به نظر بهتر بود شما کمی اون چارچوبی مهم در انتخاب موتور میگفتید و اصلا چه چیز اولیت انتخاب یک موتور رندرینگ
    اصطلاحاتی که می نویسید الان چند درصد دوستان باهاش اشنایی دارن ؟
    به نظر مطلبتون فقط برای اعضای خاص سایت که همون مدیران سایت باشه بیشتر جنبه داره
    منظورم نگاه دقیق تر و ریز در انتخاب موتر رندرینگ
    بازم تشکر از مطالبتون
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:02 |
      سلام و درود
      متشکر از نظرتون
      الان متن من سهیل الفهم نیست؟ کلا من در نوشتارم سادگی و خلاصه بودن اولین اهدافمه!
      من توضیح های اضافی و سخت افزاری کلا کنار گذاشتم و با دو بعد به بررسی موتور پرداختم؛ اول چرا کرنا؛ دوم آشنایی با کرنا!!
      منظور شما دقیقا کجاهاست؟ چون دوستان دیگه الحمدلله از مقاله راضی بودند و بازخوردهای بسیار خوبی برای من رسید.
      متشکر از شما
  • امیر فاخر

    امیر فاخر

    09 اسفند 1393 ساعت 11:36 |
    دوستت دارم :)
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:03 |
      متشکرم :D
      لطف عالی مستدام :vvvv
  • سید حسین ایزدی

    سید حسین ایزدی

    09 اسفند 1393 ساعت 12:34 |
    سلام
    محمد جان خسته نباشی.
    باید بگم وقتی با سر فصل مطلبت مواجه شدم خواستم کامنتی بذارم با این مضمون که اصلا انقدر پراکندگی و تعدد موتور رندر لازمه؟
    ولی وقتی خروجی کارهاش رو دیدم خیلی خوشم امد ازش، خیلی دنبال چیزی مثل آرنولد تو مکس هستم که برام جای Vray رو بگیره.
    خروجی ها عالیه ولی باز همه یا دقیق تر بگم 95% خروجی ها با موضوع architectural بود، نمیدونم به غیر از قابلیت هایی که گفتی چه خصوصیت دیگه ای داره، یا اون کلمه سرعت خوب چقدر خوبه، مشکلات رندر Vray رو حل کرده یا نه و و و همه این ها که میگم برای خروجی sequence هست نه still image چون موتورها توانایی اصلیشون رو تو خروجی حرکتی نشون میدن.

    باز ممنون یا حق
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:08 |
      متشکر از شما آقا سید
      بسیار از نظرتون ممنونم. به شخصه به این تجربه رسیدم که زمانیکه کاربران ویری به سمت این موتور میروند بسیار از این موتور استقبال میکنند؛ حالا این امر میتونه از دلایل مختلفی ایجاد بشه اما مهمترین دلیل کیفیت خیلی در کنار سادگی و انعطاف و سرعت یکی از مهم ترین فاکتورهای این موتوره.
      حقیقت امر اینه که در نسخه 1 برای رندرینگ انیمیشن UHD جایگزین Hd کش شده و علی الظاهر، موتور این قسمت مد نظرش بوده اما هنوز زوده که در این مورد نظر بدهیم.
      توصیه میکنم حتما و حتما با این موتور کار کنید. پشیمان نمیشوید.
      سپاس
  • محمد ناظری

    محمد ناظری

    09 اسفند 1393 ساعت 13:15 |
    با سلام خدمت همه دوستان
    این سری مقالات به احتمال قوی تبدیل به یکی از بهترین سری هایی که من دوست دارم خواهد شد.
    از همین جا (یعنی سر کارم) از شما آقای ذاکری کمال تشکر رو دارم.

    من با این موتور رندر کار کردم و در یک کلام فوق العاده است. دانش فنی خاصی نسبت به بقیه موتورها نیاز نداره و خیلی ساده و راحت کار رو انجام میده. البته من هیچ وقت از UHD استفاده نکردم و متاسفانه فقط نسخه 0.7 رو داشتم که دیگه کار نمی کنه.

    فکر می کنم این موتور بیشترین تمرکزش بر روی کاربران معماری و خصوصا still image هست چون کار توی اون زمینه باهاش مثل هلو راحت و خوبه و رندر تایم هم در مقایسه با کیفیتی که میده خیلی عالیه. یعنی اگر بخوایم سایه ها و نور پردازی و کیفیت بافت و شیدر مانند این رندر رو در وی ری داشته باشیم به نظرم از نظر زمان رندر خیلی تفاوتی نکنند (البته برای این منظور فکر می کنم تنها راه توی وی ری استفاده از brute force در پرایمری و سکندری اونم با تنظیمات و سابدیوایزهای بالا باشه)
    کیفیت بامپ توی این انجین خیلی خوب در میاد (در مقایسه با مثلا وی ری) و دیسپلیسش خیلی خوب کار می کنه و میشه باهاش مپهای خیلی ریز رو هم شبیه سازی کرد (کاری که توی وی ری یک امر دردناک و طاقت فرساست) و نورش هم از نظر فیزیک و رنگ و ... به نظرم خیلی طبیعی تر از وی ری هست. مثلا توی لایت اسکترینگ ها میزان لومیسیتی اجسام رنگی خیلی طبیعی تر از وی ری محاسبه میشه. (البته امیدوارم اصلاح درستش رو به کار برده باشم) در کل خیلی خیلی عالیه ولی حیف که پولی شد و چون هنوز جا نیفتاده کرکش هم موجود نیست و دست امثال من از اون کوتاه شده.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:14 |
      جناب ناظری بسیار از شما ممنونم
      بنده هم از اینجا(منزل) از نظرهای دقیق و فنی شما تشکر میکنم:D
      خط به خط توضیحات جناب ناظری درست و کامل و نیاز به هیچ توضیح اضافی نمیگذارد.
      استنباط بنده این هست که شما هم مثل خیلی از دوستان دیگر رنج رندر کشیده اید و به سمت این موتور جالب کشیده شده اید؛ دقیقا مانند خیل عظیم از کاربران فعلی این موتور و امیدوارم کرک این موتور به زودی منتشر بشه.
      سپاس از شما
  • حمید.معمار

    حمید.معمار

    09 اسفند 1393 ساعت 13:42 |
    محمد ای خدا بگم چیکارت نکنه :(((((((((((((((((((((((((((

    همین الان نصف مقاله کورونا رو نوشته بودم ... :((

    تو مقالت چند جاش رو دقیق نگفتی ، همین قضیه بامپ و ... ، از نظرت اشکال نداره منم مقالم رو منتشر کنم ؟

    دفعه بدی جون ما هماهنگ کن با من :D
    • حمید

      حمید

      09 اسفند 1393 ساعت 18:21 |
      سلام آقا حمیدرضا..

      میشه زحمت مقاله Octane روهم بکشید؟!

      پیشاپیش بسیار تشکر
      • حمید.معمار

        حمید.معمار

        09 اسفند 1393 ساعت 19:04 |
        سلام دوست عزیز
        ایشالله به زودی مقاله ای فراتر منشتر خواهد شد .
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:15 |
      شما صاحب اختیاری حمید جان
      مشتاقم مقاله فنی شما مطالعه بکنم
      ممنون از شما
  • مجتبی فرخی

    مجتبی فرخی

    09 اسفند 1393 ساعت 13:47 |
    سلام محد جان
    کار بسیار خوبی رو شروع کردی که موتور رندر هارو معرفی میکنی خیلی خوبه امیدوارم ادامه داشته باشه

    موفق باشی
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:16 |
      مجتبی جان از شما خیلی خیلی ممنونم
      انشالله اگر عمری باشد این حرکت ادامه دارد؛ امیدوارم موتور سایکل شما به عنوان یکی از قسمتهای سریالی این مقالات معرفی بکنی!!! واقعا خیلی دوست دارم این اتفاق بیفته.
      • مجتبی فرخی

        مجتبی فرخی

        11 اسفند 1393 ساعت 01:09 |
        خلاصه ای گفتم اما چشم حتما حتما به فکرش هستم برنامه ریزی کردم انشالله
  • MH Behzadi

    MH Behzadi

    09 اسفند 1393 ساعت 14:34 |
    سلام به آقای ذاکری عزیز. بسیار از شما متشکرم و حرکت خیلی خوبی رو انجام دادید. آشنایی با موتورهای رندر بسیار اهمیت داره.
    مرسی.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:17 |
      سلام و درود
      بسیار بسیار از شما تشکر میکنم.
      ممنون از حضورتون
  • عرشیا

    عرشیا

    09 اسفند 1393 ساعت 14:42 |
    درود بر جناب ذاکزی .
    اقا زحمت کشیدی . دستت درد نکنه . مطالب یکی از یکی زیبا و جذاب تر .
    ولی رفیق یه پیشنهاد :
    ببین ما تو دنیا این همه ماشین داریم ، فرض کنیم شما میخوای راجبه ماشین ها مطلب بنویسی . خب حالا هر سری بیای فراری ، لامبورگینی ، پورش ، مک لرن ، بوگاتی ، نیسان ، کامارو و . . . . توضیح بدی که نمیشه ! تا دنیا دنیاست اینا تموم نمیشه . ده سال بعدم شما بیای بخوای بگی مثلا نیسان جی تی آر چطوریه ، باز باید یه ساعت توضیح بدی که آقا انقد میره موتورش اینطوریه فلانه بیساره و . . اما اگه شما بیای اول کلیت موتور ماشین رو توضیح بدی، مثلا من بدونم آقا V8 که میگن یعنی 8 سیلندر ، 0-100 یعنی مقدار زمانی که طول میکشه از سکون به 100 برسه . اونوقت دیگه راحت متوجه منظور شما میشم . اونوقت شما یه خط راجبه یه ماشین بنویسی من تا تهش میرم که این چیه و چطوریه .
    حالا الان خیلی خوب و قشنگه که سریالی اومودی جلو . ولی به نظر من اولش اگه کلیت موتور رندر ، طرز کار ، ساختار ، اصطلاحات و . . رو توضیح بدی اونوقت این مطالب الان ارزشی 10 برابری پیدا میکنن ! چون اونوقت برداشت اطلاعاتی خواننده با پیشزمینه ای که داره خیلی خیلی بیشتر میشه .
    به هر حال دستت درد نکنه زحمت کشیدی و ما هم استفاده کردیم اگرم چیزی گفتم برای بهتر شدن داستان بود و چیزی از ارزش و اهمیت زحمات شما کم نمیشه .
    ممنون و موفق باشی :) .
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:22 |
      عرشیا جان ممنون از نکته دقیقتون
      قبول دارم که باید در حوزه مطالب معرفی بشه؛ 1-موتورها 2-بررسی تکنیکها و الگوریتمهای رندر
      بنده با مسیری حرکت میکنم که ابتدا دوستانی که آشنایی کمتری دارند؛اطلاعاتی و شناختی کلی از موتورها پیدا کنند و بعد از آن بصورت تخصصی مقایسه ها و بررسی ها آغاز بشه.
      همین الان که من به این صورت اومدم جلو اگر در نظرات بالا بررسی کنی میبینی دوستانی هستند که سخت بودن مقالات گله مند هستند و بنده با علم به این مسئله برنامه ریزی کردم
      انشالله اگر عمری باشد در شماره های انتهایی ریز به ریز و مو به مو بررسی ها انجام میشه. دقیقا همون موردی که شما اشاره کردی.
      خیلی خیلی از شما سپاسگذارم
  • حامد غیاثی

    حامد غیاثی

    09 اسفند 1393 ساعت 16:05 |
    ممنون از مطالبی که وقت میذارید و تهیه می کنید.
    توی نظرات دوستان دیدم که سوال شده بود چرا انجینهای گمنام رو معرفی می کنید و اینکه چه لزومی داره با این انجینها آشنا بشیم و از اونجا که فکر می کنم این سوال خیلی دیگه از دوستان میتونه باشه چند نکته رو در این مورد عرض می کنم.
    در مورد اینکه چرا انجینهای گمنام معرفی میشن قبل از هر چیز باید عرض کنم که کرونا زیاد هم گمنام نیست و اگه کسی در زمینه سی جی فعالیت میکنه و اسم کرونا رو تا به حال نشنیده لازمه که یه بازنگری اساسی در شیوه به روز کردن اطلاعاتش داشته باشه. اما صرفنظر از گمنام بودن یا نبودن این برنامه و بر فرض اینکه این برنامه چندان هم شناخته شده نباشه باید این سوال رو مطرح کرد که موتورهایی مثل ویری و منتال ری و مکسول که معرف حضور همه هستند چه نیازی به معرفی مجدد دارن؟ اتفاقا ارزش این سری مقالات به همین نکته هست که افراد با چیزهای جدید آشنا بشن و بتونن انتخاب بهتری داشته باشن
    در خصوص اینکه چه لزومی داره با انجینهای جدید آشنا بشیم نظر شخصی من اینه که ممکنه برای بعضی افراد و با توجه به نیازشون هیچ لزومی نداشته باشه اما نکته ای که شخصا فکر می کنم خیلی مهمه اینه که آشنا شدن با نرم افزار های جدید ما رو وارد دنیای جدیدی میکنه. البته اگر جزو افرادی نباشیم که یک برنامه رو نصب می کنن و بدون اینکه نگاه مختصری هم به Help برنامه بندازن یه مقدار آزمون و خطا می کنن و در نهایت به این نتیجه میرسن که این برنامه خوب نیست. من شخصا چیزهای بسیار زیادی از آموزشهای برنامه هایی یاد گرفتم که تا به حال با اونها کار نردم و فکر نکنم هیچ وقت هم باهاشون کار کنم. آشنایی با یک برنامه جدید یعنی آشنا شدن با تکنیکهای جدید و این تکنیکها خیلی وقتها میتونه در نرم افزارهای دیگه هم استفاده بشه.
    اما در مورد خود این برنامه یک نکته رو عرض کنم که شخصا از تغییر سیاستی که خیلی هم زود ایجاد شد اصلا خوشم نیومد. زمانیکه کرونا هنوز توی مرحله تست بود شدیدا روی این نطلب مانور میدادن که این موتور رایگان هست و همیشه هم رایگان خواهد موند اما جالبه که الان نسخه 0.7 آلفا رو هم نمیشه بصورت رایگان استفاده کرد و فقط نسخه 0.6 قابل استفاده هست که اون هم هیچ ساپورتی از طرف کمپانی نخواهد داشت. البته این نکته رو هم باید تاکید کنم که نسخه همون نسخه 0.6 هم از نظر سرعت و پایداری یک سر و گردن از برنامه های معروف و پر طرفداری مثل ویری بالاتره.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:28 |
      جناب غیاثی واقعا در مورد توضیحتون جای هیچ بحثی باقی نگذاشتید و با بینش و شناخت دقیقتون مغز کلام منتقل کردید. واقعا توضیحات کامل، جامع و عالی بود!!! متشکرم از تحلیل فنی شما.
      اما در مورد کرنا!!! واقعا خیلی از کاربرها هم نا امید شدند! به نظر بنده هنوز زود بود و اگر هم قرار بر پولی شدن بود قیمت بسیار بالایی داره!!! توجه کنید قیمت محصولات ادوبی کمتر از 20 دلاره اما قیمت کرنا حدود 20 یورو!!!
      نسخه 6 خیلی خوبه اما یکی از مهم ترین ضعفهاش همیت فاقد SSS بودنه وگرنه از شما نیازی به این متریال نداشته باشید کاملا با حرف شما موافقم!!!
      واقعا حیف شد کرنا به این زودی پولی شد !!!
      باز هم از نظر و تحلیل دقیق شما سپاسگذارم
      • حامد غیاثی

        حامد غیاثی

        11 اسفند 1393 ساعت 08:08 |
        مرسی از محبت شما. البته مسائل تخصصی رو شما زحمت کشیدید و ارائه کردید و بنده صرفا یک مقدار حاشیه به مطلب شما اضافه کرده.
        در خصوص این داستان پولی شدن کرونا هم واقعیت اینه که من قرار نیست پولی بابتش بدم که الان ناراحت باشم اما به شخصه فکر می کنم این تغییر ناگهانی سیاست اصلا حرفه ای نبود و از دید من یه جورایی تقلب محسوب میشه چون یکی از دلایلی که کرونا ناگهان سر زبونها افتاد همین رایگان بودنش بود و خیلیها رو حساب اینکه گفته شده بود رایگان باقی میمونه به این نتیجه رسیدن که ارزشش رو داره روش وقت بذارن. کل مشکل من با این قسمت قضیه بود و گرنه برای ما ایرانیها که این چیزا حکم شوخی رو داره. فوق فوقش کرونا کرک هم نمیشه، اینقدر انجینهای خوب هست که هیچوقت کمبود کرونا حس نشه.
        الان یه جورایی حس می کنم کلا این سیاست پیچوندن تو ذات مدیران این کمپانی هست. چون اگه دقت کنید میبینید که از همون اول سیاستشون رو جذب کاربرای ویری بود و متریال ادیتورش هم به شدت شبیه ویری طراحی شده. (البته این قسمت بیشتر جنبه شوخی داشت چون توی دنیای تجارت آزاد این چیزها تعرف شده)
  • محمد

    محمد

    09 اسفند 1393 ساعت 17:17 |
    سلام استاد گرانقدر
    جدای از معرفی مطالب خوبتون ، اشاره ای به جملات " یک نفس عمیق و چایی دم دستتان " واقعا حس انزژی مبثت دادین و احساس کردم کل مطالب برای کنفرانس میتونم محیط شاد رو بوجود بیاورم ممنون از هنر شما
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:37 |
      درود
      اولا از شما متشکرم و بسیار ممنونم
      نکته ای که شما فرمودین خاطره ای برای من زنده کرد:
      چندین سال قبل، ارائه ای در مورد بازیسازی؛ راه کار ها و افق ها داشتم. در اسلایدهای وسط، دقیقا اگر درست بگم 12 از 34 اسلایدی قرار داده بودم راجع به مسائل روانی و فقط به 2 جمله اشاره کردم:
      هیچ وقت نگویید نمی توانم
      هیچ گاه نگویید نمیشود، نه اصلا نگویید.!!
      در حد 1 دقیقه؛ فقط 1 دقیقه این جملات و نتایجش شرح دادم و رد شدم.
      این 2 جمله چنان مخاطبان ارائه مجذوب کرده بود که یکیشون به من گفت اولین ارائه ای بود که خوابمون نبرد!!! با توجه به فنی بودن اون ارائه ها کمی خسته شدن محتمل بود و این حرف هنوز تو گوشم باقی مونده و واقعا هرجا که بتونم کمی از مسائل روانی داخل بحث میکنم. توصیه میکنم شما هم این نکته مدنظرتون قرار بدهید.
      باز هم از شما سپاسگذارم
  • SAEED KAMYAB

    SAEED KAMYAB

    09 اسفند 1393 ساعت 22:11 |
    سلام فقط اینو میتونم بگم که خسته نباشی و دمت گرم فوق العاده بود
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:38 |
      سلام
      بسیار بسیار از شما تشکر میکنم
      ممنون از توجهتون.
  • سعید ابراهیمی

    سعید ابراهیمی

    10 اسفند 1393 ساعت 00:02 |
    محمد جان، ممنون و خدا قوت.

    از این دست مقالات خیلی خوشم میاد.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:39 |
      سعید جان خیلی خیلی ازت ممنونم
      خیلی خوشحالم از این بابت.
      خیلی لطف کردی داداش.
  • babak

    babak

    10 اسفند 1393 ساعت 00:06 |
    سلام
    آیا امکان رندر مو و پشم در کرونا وجود دارد؟
    آبا این موتور در رندر پارتیکل ها مخصوصا fumefx کارایی دارد؟
    با تشکر از زحمات شما در نوشتن این مقاله
    • حمید.معمار

      حمید.معمار

      10 اسفند 1393 ساعت 08:46 |
      خیر در حال حاضر موجود نیست .
      • babak

        babak

        12 اسفند 1393 ساعت 01:43 |
        تشکر از شما که برای پاسخ وقت گذاشتید...
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:39 |
      متشکر از شما
  • محسن امیدوار

    محسن امیدوار

    10 اسفند 1393 ساعت 11:51 |
    سلام
    موتور رندر بسیار ساده و قدرتمندی است ،اما یه مشکل عجیب امروز پیش اومد ، ورژن آزمایشی CoronaA7.2 امروز منقضی شد و حتی باعث شد که دیگه مکس بالا نیاد!! و پیام میده که نسخه جدید رو دانلود کنید.
    وقتی میخواستم این پلاگین رو حذف کنم ، فهمیدم قابلیت Uninstall برای این نسخه در نظر گرفته نشده !!
    با تنظیم تاریخ به یک روز قبل مشکل حل میشه اما راه حل جالبی نیست ، یه راه دیگه هم هست که به صورت دستی از رجیستری و پوشه پلاگین ها حذف کنم.
    اما بهترین راه دانلود نسخه جدید این پلاگین بود که در این نسخه Unistaller هم نصب میشه و با فعال کردن گزینه حذف نسخه قبلی نسخه قبلی حذف شد
    به نظر من این سه نکته هم مهم بودن :
    کرونا ابتدا یک پروژه دانشجویی ساده در سال 2009 در پراگ (پایتخت جمهوری چک) بود .
    80000 بار دانلود شده
    برای مایا و سینما فوردی در حال توسعه است.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:42 |
      سلام محسن جان
      عجب!!! یعنی مکست کلا از کار افتاد؟؟!!!
      چه قفل قدرتمندی!!! با تعویض تاریخ از کار افتاده!!! :DDD
      دقیقا محسن جان ولی حس میکنم الویت اول با پلاگین C4d هست!!!
      امیدوارم هر اتفاقی که میفته فقط به نفع کاربرها تموم بشه. خیلی کردی محسن جان.
    • حامد غیاثی

      حامد غیاثی

      11 اسفند 1393 ساعت 07:56 |
      این نسخه 0.7 آلفا قرار شد فقط تا پایان سال 2014 قابل استفاده باشه که با ورود به سال 2015 از کار می افتاد و همونطور که فرمودید باعث کرش کردن مکس می شد. (البته لزومی نداره از رجیستری پاک بشه، همون فایل .dlm رو که حذف کنید کافیه.) اما به دلیل اینکه نسخه 1 به موقع آماده نشد یک نسخه 2 ماهه ارائه دادن که مهلت اون هم دیگه الان تموم شده.
  • حسین فرد

    حسین فرد

    10 اسفند 1393 ساعت 16:18 |
    سلام
    خسته نباشید
    لطفا اکتان رو از قلم نندازین ،یه قسمت هم به اون اختصاص بدین(قسمت 3،میشه؟).

    تشکر
    خداقوت
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      10 اسفند 1393 ساعت 18:43 |
      سلام
      متشکرم
      اکتان حتما هست،یعنی جی پی یو بیس ها حتما هستند.
      انشالله در قسمتهای آینده.
      ممنون از شما
  • amir

    amir

    11 اسفند 1393 ساعت 14:42 |
    سلام
    خیلی عالی بود.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      13 اسفند 1393 ساعت 11:49 |
      سلام
      متشکر از شما
  • پژمان رجبی

    پژمان رجبی

    12 اسفند 1393 ساعت 11:00 |
    سلام
    آقا رندرینگ مشکل من نیستا بازم باید بخونم؟:)))
    مرسی خیلی جالب بود
    ماکه مشکلی نداریم ولی دانستنش خالی از لطف نبود
    در پاسخ دوستانی که فرمودند مقاله گنگ و نامفهوم بود این رو بگم که با بیانی ساده و صریح ارائه شده بود
    محمد جان یدونه ای:)
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      13 اسفند 1393 ساعت 11:51 |
      پژمان جان خیلی خیلی ممنون!!
      خدایی رندر مشکلت نیست؟ بابا دم شما گرم، احتمالا به رندر فارمهای دیزنی دسترسی داری :DDDD
      پژمان جان خیلی مخلصیم
      مرسی
  • behnam

    behnam

    12 اسفند 1393 ساعت 22:18 |
    تشکر محمد جان
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      13 اسفند 1393 ساعت 11:51 |
      متشکر از شما دوست عزیز
  • مرتضی-2

    مرتضی-2

    14 اسفند 1393 ساعت 20:54 |
    ممنون
    اگر تو یه مقاله توضیحی کلی در مورد نحوه ی عملکرد الگوریتم های رندرینگ رایجی که در Biased Method و Unbiased Method وجود داره می دادین عالی می شد.
  • صادق علوی

    صادق علوی

    19 اسفند 1393 ساعت 05:13 |
    ممنون از مقاله بسیار عالی و اموزنده

    این موتور رندر از دوستان کسی استفاده کرده؟

    از دوستان کسی از این موتور رندر تا به حال در مکس استفاده کرده؟
  • Ehsan Dabbaghi

    Ehsan Dabbaghi

    20 اسفند 1393 ساعت 17:58 |
    تو ورژن free که همون 6 فک کنم matte shadow غیر فعاله . چی کار باید کرد ؟ راه حلی برای این هست ؟ چون خیلی استفاده میشه ...
  • بنیامین رضیان

    بنیامین رضیان

    12 فروردین 1394 ساعت 01:43 |
    این دو مقاله رو خوندم و بسیار لذت بردم. ممنونم دستت درد نکنه.
    اگه به فکر شماره سه هستی لطفا در مورد " 3delight " هم یک مقاله بنویس.مخصوصا که ورژن 3dsmax هم جدیدا اومده. البته من نصب کردم ولی نتونستم باهاش ارتباطی برقرار کنم. ظاهرا تو پروژه های بزرگی مثل District 9 هم ازش استفاده شده.
    ممنون
  • باران

    باران

    03 اردیبهشت 1394 ساعت 17:45 |
    با درود بر جناب مهندس رضایی
    سری مجموعه آموزش 3d بسیار عالی بود و ممنون
  • بهزاد

    بهزاد

    25 اردیبهشت 1394 ساعت 19:56 |
    تشکر از اقای ذاکری و رضایی بابت این مطلب. خیلی عالی بود. منتظر بمونیم واسه کرک کرنا؟ یا اصلا کرنا کرک نمیشه؟
  • javad

    javad

    21 مرداد 1394 ساعت 10:11 |
    با سلام توضیحات خوبی دادین من نسخه 1 رو نصب کردم و بااین موتور یه صحنه خیلی ساده رو رندر گرفتم ولی خیلی ازش بدم اومد چنان فشاری روی سی پی یو آورد که فن سی پی یو افتاد به زوزه کشیدن یه نرم افزار کنترل دمای سی پی یو رو سیستم نصب بود او نو ران کردم ببینم دمای سی پی یو چند درجه هست دیدم اگه یه مدت دیگه بزارم رندر ادامه داشته باشه باید فاتحه سی پی یو رو بخونم از وی ری استفاده میکنم اونم فشار میاره نه به شدت کرونا تمام تنظیمات پیش فرض خود موتور بوده من چیز خاصی هم دست نزدم نمیدونم ولی وی ری رو ترجیح میدم یه مشکلی تو این موتور دیدم انگار مثل موتور رندر مکسول تابع زمان نیست و تو محاسباتش تا هر جا که جا داشته باشه رندر رو طول میده اگه اشتباه میکنم راهنمایی کنید فعلا که پاکش کردم یه آموزش در حد چند دقیقه با نشون دادن تمام روند تنظیمات یه صحنه ازش درست کنید بزارید تو سایت ممنون میشم شاید با دیدن یه آموزش و مدت زمان رندرش نظرم در مورد این موتور رندر برگرده . بازم تشکر
  • لیلا

    لیلا

    25 اسفند 1394 ساعت 12:51 |
    عرض سلام و خسته نباشید ممکنه نحوه نصب کرونا رو بگید من نصب کردم ولی شک دارم درست نصب شده یا نه و اگه امکانش هست یه توضیحی درباره کارکردن با کرونا بدید .
    تشکر

نظرتان را بنویسید :

اظهار نظر به عنوان مهمان .

جدیدترین نظرات ثبت شده در بخش بلاگ

ممنون از آموزشتون
میخاستم بدونم برای استفاده از این ابزار MCG

باید برنامه...

رسول رسول 29. خرداد, 1396 |

سلام
آموزش در این باره هست به غیر از اونی که در آپارات گذاشتین

ریبوار کریمی ریبوار کریمی 26. خرداد, 1396 |

سلام!
راستشو بخواین من واقعا از مودو خوشم نیومد.حالا این نظرمه من خودم جزو...

امیرحسن صانعی امیرحسن صانعی 25. خرداد, 1396 |

از درس مفید تان در زمینه برنامه رویت جهان سپاس

عزیزالله خلیلی عزیزالله خلیلی 23. خرداد, 1396 |