میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
pixologic-announces-zbrush-4r8
جمعه 16 مهر 1395
در
اخبار دنیای CG

و بالاخره Pixologic از نرم افزار ZBrush 4R8 رونمایی کرد

جمعه 16 مهر 1395
چند روز پیش شاهد برگزاری رویدادی بودیم که نامش برای دوستداران این عرصه آشناست. بله رویداد ZBrush Summit 2016 که بصورت اختصاصی از طرف کمپانی سازنده زیبراش یعنی Pixologic برگزار میشه و در این رویداد بعد از مدتها انتظار بالاخره از نسخه جدید ZBrush هم رونمایی شد و بر خلاف قولی که این کمپانی سال گذشته داده بود مبنی بر اینکه چرخه انتشار نسخه 4 این نرم افزار به پایان رسیده، اما امسال بازهم یه نسخه از همون خانواده زیبراش 4 با عنوان ZBrush 4R8 رو معرفی کرد. پس باید بگیم که امسال هم خبری از ZBrush 5 نخواهد بود و در ادامه اگه موافق باشید نگاهی داشته باشیم به ویژگی های جدید این نسخه از نرم افزار محبوب زیبراش ... با ما همراه باشید.
 

چی شد که ZBrush 5 نیومد ؟! 4R8 نسخه ای خارج از برنامه !

01
 
در بالا هم اشاره کردم شاید بد نباشه ابتدا نگاهی هم به مطلب (رونمایی از ZBrush 4R7) داشته باشیم. در همون زمان Pixologic اعلام کرد که دیگه بعد از 4R7 نسخه ای از خانواده 4 منتشر نخواهد شد. در Roadmap نرم افزار زیبراش نیز اثری از نسخه 4R8 وجود نداشت. گویا به نظر میرسه تولد این نسخه غیرمنتظره بخاطر تصمیمات شرکت Pixologic در خصوص انتشار نسخه کوچکتر زیبراش با عنوان ZBrush Core صورت گرفته. نسخه ای که بصورت مختصر تر در اختیار علاقمندان این عرصه تولید شده که شاید در یک فرصت مناسب درخصوص ZBrushCore مطلبی رو تقدیم حضورتون خواهیم کرد.
 
02-zbrush-core
 
Paul Gaboury بعنوان product development manager نرم افزار زیبراش نیز به این موضوع اشاره میکنه که میدونن بسیاری از کاربران این نرم افزار منتظر ارائه و انتشار نسخه 5 بودن. اما از اونجایی که کمپانی Pixologic درحال حاضر مشغول توسعه و بروزرسانی 2 نسخه از نرم افزار زیبراش بصورت همزمان هست و می بایست این 2 نسخه هردو برای ZBrush Summit آماده میشدن، پس این تغییر برنامه در انتشار نسخه ها قابل توجیه هست و البته این قول رو هم دادن که زیبراش 5 نیز انتشارش خیلی دور نخواهد بود.
 

ویژگی های جدید ZBrush 4R8

03-zbrush-4r8-new
 
چند زبانه شدن نرم افزار ZBrush
 
04-zbrush-4r8-languages
 
اولین ویژگی که در این رویداد ازش رونمایی شد اختصاص داره به Multiple Language Support که از این پس نرم افزار زیبراش امکان نمایش گزینه ها رو به زبانهای انگلیسی، ژاپنی، آلمانی، اسپانیایی، چینی و فرانسوی رو داره. به هرحال هرروزه با گسترده تر شده مخاطبان این نرم افزار قدرتمند در سراسر دنیا نیاز به چنین امکان و ویژگی بشدت احساس میشد و با امید به اینکه در آینده زبان فارسی هم در لیست Language های این نرم افزار قرار بگیره.
 
البته این موضوع رو هم اضافه کنم که این امکان بوجود اومده تا خود کاربران نیز بتونن زبان مورد نظر خودشون رو بعنوان یک Custom Language به نرم افزار اضافه کنن که یعنی خیلی راحت میشه تصور کرد که در آینده ای نزدیک تعداد زبانهای این نرم افزار به سرعت زیاد بشه و ما هم بتونیم زبان فارسی رو در زیبراش تجربه کنیم.
 
 
ویژگی Vector displacement maps
 
05-zbrush-4r8-vector-displacement-maps
 
یکی از قابلیت های خوب و جالب در این نسخه از نرم افزار زیبراش ویژگی Vector displacement maps هست که از این پس زیبراش 4R8 از این فایل ها نیز پشتیبانی میکنه و این امکان رو در اختیار شما قرار میده تا شما بتونید یک Mesh رو به یک Vector displacement map تبدیل و در نهایت از اون بعنوان یک 3D alpha texture در براش مورد استفاده قرار بدید. میشه گفت این ویژگی یکی از قابلیت های اصلی و چشمگیر این نسخه از نرم افزار زیبراش به حساب میاد که میشه این توسعه رو در بخش Brush ها دسته بندی کرد.
 
اما موضوع آلفا براش و توسعه های این بخش به همینجا ختم نمیشه. شما در این نسخه از نرم افزار زیبراش میتونید ویژگی جدید دیگری رو با عنوان multi-alpha brushes مشاهده کنید که امکان ساخت آلفا براش های جدید رو در اختیار شما قرار میده که ترکیبی هست از همون تکنولوژی بالا یعنی Vector displacement و شما با اون میتونید یک براش همه کاره (super-brush) رو بسازید و ازش استفاده کنید.
 
بالاخره Transform Gizmo های استاندارد برای ZBrush
 
06-zbrush-4r8-transform-gizmo
 
خب فکر میکنم خیلی از کاربران نرم افزار زیبراش منتظر این ویژگی بودن و اونم تغییر در Transform Gizmo های عجیب این نرم افزار بود. دوستانی که با ZBrush کار میکنن حتما میدونن که Transform Gizmo های این نرم افزار کاملا شکل متفاوتی رو داشتن و اصلا شبیه به گیزموهای هیچ نرم افزار دیگری نبود و برقرار ارتباط باهاشون واقعا کار سختی به حساب میومد.
 
در نهایت Pixologic توی ZBrush 4R8 این Transform Gizmo ها رو بروزرسانی کرد و شکل استانداردی از ابزارهای ترنسفورم رو برای این نرم افزار ایجاد کرد. البته همونطوری که از رفتارهای خاص Pixologic برای نرم افزار زیبراش انتظار می رفت :) این بخش هم خیلی ساده آپدیت نشده و شما میتونید Transform Gizmo های خودتون رو بصورت دستی بر اساس شکل و شمایل مورد نظر ویرایش کنید.
 
توسعه های دیگر ...
 
07-zbrush-4r8-other
 
بخش های زیادی توسعه ها و بروزرسانی های خوبی رو داشته. همونطوری که در بالا هم اشاره کردم توسعه اصلی این نسخه به همون بخش Brush ها اختصاص داره و البته میتونم به اضافه شدن قابلیت real-time Boolean system اشاره کنم که بازم یک ویژگی فوق العاده کاربردی در زمینه Hard Surface Modeling در زیبراش به حساب میاد. همچنین ویژگی هایی رو در شیوه های قلم زنی نرم افزار داشتیم با عنوان LazyMouse system که برای درک کامل این ویژگی های جدید ازتون دعوت میکنم ویدئوهایی که در ادامه تقدیمتون میشه رو با دقت مشاهده کنید.
 

 
ابتدا شما رو دعوت میکنم ویدئوی تیزر رویداد ZBrush Summit 2016 رو مشاهده کنید. یه تیزر کوتاه و جالب از این رویداد که البته Presenter های این دوره رو هم معرفی میکنه.
 
مشخصات
مدت زمان : 52 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 11 مگابایت

 
و در اینجا شما رو به تماشای ویدئوی کامل معرفی تک تک ویژگی های ZBrush 4R8 در رویداد ZBrush Summit 2016 دعوت میکنم. به هیچ وجه این ویدئوی رو از دست ندید.
 
مشخصات
مدت زمان : 42 دقیقه و 14 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 90 مگابایت

 
دوستان عزیز واقعیتش نمیدونم این نسخه تا چه اندازه ای میتونه برای کاربران این نرم افزار قابل قبول باشه. بعد از یکسال شاید انتظارات ویژه ای از Pixologic برای ZBrush میرفت. شاید تا حدی میشه گفت نا امید کننده بوده ولی به هرحال همچنان با اشتیاق موضوعات و خبرهای مرتبط با ZBrush 5 رو دنبال میکنیم و فکر میکنم اگه اتفاقات خیلی مهم و قابل توجه قرار باشه بیوفته ... باید منتظر زیبراش 5 باشیم.
 
ما رو از نظرات و دیدگاههای ارزشمندتون محروم نکنید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 45 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید