میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
stripy-trailer
جمعه 22 آبان 1394
در
اخبار دنیای CG

انیمیشن ایرانی استریپی (Stripy) در مسیر اسکار

جمعه 22 آبان 1394
این روزها که بازار انیمیشن داخلی حسابی داغ شده بعد از شاهزاده روم شاید بد نباشه تا اینبار نگاهی هم داشته باشیم به یک اثر کوتاه ایرانی که موفق شده خودش رو در بین لیست آثار تایید شده برای انتخاب نامزدهای اسکار 2016 ببینه. استریپی، انیمیشن کوتاه 4 دقیقه ای ساخته بابک نکویی و بهنود نکویی که بر اساس موسیقی Hungarian Dance No.5 اثر یوهانس برامس ساخته شده و حالا بعد از کسب افتخارات گوناگون به ایستگاه Oscar رسیده.
 
01-poster-stripy
 
استریپی موفق شد شانس شرکت در هشتاد و هشتمین دوره اسکار رو داشته باشه و پیش از این هم تونسته بود در جشنواره های مختلفی مثل انسی فرانسه، انیما موندی برزیل، کلیک هلند، ایماجیناریا ایتالیا، اکسپوتونز آرژانتین، انیمست رومانی و بخش پلی‌آف جشنواره انیموکته لهستان حضور داشته باشه. در بخش جوایز و افتخارات میتونم به کسب جایزه بهترین متحرک سازی و همچنین نامزدی در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین طراحی و فضا در جشن خانه سینمای ایران و کسب دیپلم افتخار نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران اشاره کنم. همچنین این انیمیشن کوتاه در سینماهای آمریکا به نمایش گذاشته شده و همه چیز آماده شده تا بتونیم شاهد حضور استریپی در اسکار 2016 باشیم.
 

برای اولینبار حضور یک انیمیشن ایرانی در اسکار

02-stripy-oscar
 
با افتخار میتونیم اعلام کنیم که برای اولینبار یک انیمیشن ایرانی تونست خودش رو در لیست انیمیشن های منتخب اسکار ببینه. لیستی که قراره نامزدهای اصلی بخش انیمیشن کوتاه از بین اونها انتخاب بشه. بابک نکویی در خصوص چگونگی ورود استریپی به اسکار میگوید: یکی از شرایطی که یک فیلم کوتاه می‌تواند در اسکار ثبت نام کند، نمایش آن به مدت حداقل 7 روز پیاپی در سالن های سینمای شهر لس آنجلس است. فیلم‌های کوتاهی که در فاصله زمانی اول اکتبر 2014 تا 30 سپتامبر 2015 به مدت حداقل 7 روز پیاپی در سینماهای منطقه لس‌آنجلس اکران عمومی و تجاری همراه با بلیت فروشی داشته‌اند مجوز حضور در بخش بهترین فیلم کوتاه جوایز اسکار 2016 را به دست آورده‌اند، مشروط بر این ‌که در سالن‌های سینمای تایید شده آکادمی در بازه زمانی و مدت زمان مشخص‌ شده روی پرده رفته باشند. انیمیشن استریپی به واسطه یک پخش کننده بین‌المللی از روز 24 سپتامبر تا پایان 30 سپتامبر به مدت یک هفته در قالب برنامه‌ای به نام (نمایش نمایش‌ها) در سینما  آرک‌لایت هالیوود به نمایش درآمد و مجوز حضور در بخش فیلم کوتاه انیمیشن جوایز اسکار را به دست آورد.
 

راه راه - Stripy

این انیمیشن از دنیای یک کارگر ساده و جسور در یک کارخانه یکنواخت و کسل کننده حکایت میکنه. کارخانه ای که باید کارگران محصولاتی با یک شکل یکنواخت (راه راه) تولید کنند و به همه کارگران یک دستورالعمل ساده داده شده، اینکه نوارهایی را با دست روی جعبه‌ها بکشند. اما ناگهان کارگر داستان تصمیم میگره که در کارش تغییر ایجاد کنه و ...
 
03-stripy
 
همونطور که پیش تر اشاره کردیم استریپی بر اساس موسیقی کلاسیک Hungarian Dance No.5 اثر یوهانس برامس ساخته شده و سعی میکنه داستان خودش رو با زبان موسیقی روایت کنه و میشه گفت استریپی با تمامی سادگی هایی که داره بخوبی تونسته داستان خودش رو به بهترین شکل ممکن به مخاطب انتقال بده.
 
در این بخش ازتون دعوت میکنم که تریلر رسمی و البته کوتاه این اثر رو تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 23 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 4 مگابایت
 
چندی پیش شبکه تلویزیونی PressTV هم گزارشی رو به مناسبت روز ملی پویانمایی و جشنواره دوسالانه انیمیشن تهران پخش کرد و در بخش هایی از این گزارش میتونیم صحبت های سازندگان انیمیشن استریپی (استودیو Gonbad Caboud) بشنویم که در اون توضیحاتی درخصوص اینکار نیز ارائه شد. ازتون دعوت میکنم این ویدئو رو هم تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 18 مگابایت

 
در انتها لازم میدونم به تمامی دست اندرکاران این اثر خصوصا جناب آقای بابک نکویی عزیز تبریک و خسته نباشید بگم و این موضوع رو یادآور بشم که موفقیت هر ایرانی در عرصه انیمیشن سازی باعث افتخار و سرافرازی تک تک هنرمندان و فعالان این حوزه خواهد بود.
 
صحبت های ما در خصوص این انیمیشن تموم نشده و در آینده ای نزدیک با مطالب تخصصی و برجسته ای درباره انیمیشن استریپی در خدمت شما خواهیم بود.
 
بازهم به بخش مهم هر مطلبی میرسم و اونم اینکه نظر شما درباره این انیمیشن چیه ؟
حتما نظر و دیدگاهتون در خصوص انیمیشن Stripy رو برای ما بنویسید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 30 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید