یک ابر انجین پر قدرت: شماره 1، آنریل و دیگر هیچ

در تاریخ چهارشنبه, 24 دی 1393 در بخش مقالات - معرفی ابزار توسط محمد ذاکری

معرفی موتور بازی سازی Unreal Engine و مروری بر ویژگی های این انجین

یک ابر انجین پر قدرت: شماره 1، آنریل و دیگر هیچ
سلام دوستان عزیز و همراهان همیشگی وبسایت. بنده محمد ذاکری هستم و قصد دارم بصورت تخصصی پیرامون موتورهای بازیسازی بزرگ و بطور دقیق سه موتور بزرگ آنریل انجین، یونیتی و کرای انجین صحبت کنم. مدتهاست قسمت توسعه بازی وبسایت بکر مونده و قصد دارم تا کمی برای دوستان مشتاق این حوزه از تجربیات شخصی و تکنولوژیهای نوین این حوزه صحبت کنم. اما نکته بسیار مهم و ویژه در این مقاله اینه که توصیه میکنم همه دوستان فعال در حوزه سی جی و بخصوص فعالان حوزه انیمیشن و معماری با دقت دو چندان این مقاله بررسی کنند چرا که نکات بسیار مهم و جالبی برای این دسته از عزیزان هم در این مقاله قرار خواهد گرفت که فکر نمیکنم تا حالا دیده باشند. خب پس بدون توضیح اضافه قسمت اول مقاله که بررسی دقیق آنریل انجین و تحلیل نکات کلیدی این موتور را شروع میکنم.
 

1. رندرینگ بی نظیر و بسیار با کیفیت

معرفی موتور بازی سازی Unreal Engine و مروری بر ویژگی های این انجین
 
انگار همین چند سال پیش بود که باور رسیدن کیفیت رندر رئال تایم بازیها به صحنه های واقعگرایانه یک آرزوی دست نیافتنی بود، اما پس از گذشت قریب 15 سال از عمر بازیهای 3 بعدی که واقعا بسیار سریع بود این امر محقق شده است؛ اگر امروزه بشنویم که موتور بازیسازی X کیفیت بسیار بالا و در حد موتورهای رندرینگ قدرتمند ارائه میکند گزافه نیست و واقعا این امر امروزه اتفاق افتاده است ! در GTC 2014 کمپانی انویدیا و شرکت OTOY بصورت مشترک همایشی برگزار کردند و در آنجا از نسخه ای از اکتان رندر که برای موتورهای بازیسازی ویرایش شده بود رونمایی کردند ! رندرینگ رئال تایم بازی با تریپل Sli کردن جی پی یو های تولیدی انویدیا. اما اگر یک بازیکن و یا به عبارت صحیح تر یک بازی خور حرفه ای باشید حتما میدونید که بازیهای بسیاری با کیفیتهای فوق العاده تولید شده اند، از Far Cry تا Crysis و Battlefield همه عالی بودند اما عالیتر از آنها پادشاهانی بودند که این اجازه را دادند که این بازیها به عرصه ظهور برسند، بله درست حدس زدید؛ کرای انجین، Frostbite و همچنین آنریل و ...
 
اما بطور تخصصی قصد داریم به امکانات بینظیر رندرینگ آنریل انجین بپردازیم، توصیه میکنم که در ابتدا ویدئوهای زیر را ببینید تا با قلمرو آنریل انجین بیشتر آشنا بشوید:
 
Unreal Engine Overview
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 44 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 46 مگابایت

 
Unreal Engine 4 - Elemental Demo
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 33 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 33 مگابایت

 
اما امکانات رندرینگ در این موتور :
 
1. Lightmass Global Illumination
 
 
این سیستم ردیابی داینامیک نور و سایه بصورت precompute در موتور آنریل هست که به شما این امکان میده تا براحتی با صرف چند ثانیه یا دقیقه در زمان طراحی صحنه عمل پرهزینه GI در صحنه فعال کنید.
 
2. Reflection Environment
یکی از برتریهای بی چون و چرا آنریل انجین همین قسمت میباشد؛ شما بسادگی و بصورت بسیار حرفه ای میتونید در صحنتون رفلکشن در متریال اعمال کنید و در رندرینگ موتور، قدرت شگفت انگیز این قسمت موتور ببینید. فکر میکنم سکوت کردن و دیدن تصاویر زیر بهترین توضیح است:
 
 
3. Indirect Lighting Cache
در قسمت Lightmass گفتم که این مرحله بصورت Precompute انجام میشه و اگر دقت کنید این عمل برای آبجکت های استاتیک مناسبه اما برای آبجکتهای داینامیک که دارای حرکت هستند (مثل کاراکترها) توصیه آنریل انجین استفاده از این قابلیت فوق العاده موتور هست اما توضیح این نکته ضروری است که لایتکش عمل هزینه بری میباشد و در هنگام طراحی حتما و حتما توجه بکنید که این عمل باعث افت بازده نشود اما بطور حیرت انگیزی GI و Shadow در این روش فوق العاده است. و طبق معمول آشنایی بصری:
 
 
4. Ray Traced Distance Field Soft Shadows
یکی از مهمترین امکانات هر رندر انجین بحث محاسبات سایه میباشد؛ همانطوریکه میدونید سایه ها به دو دسته نرم و سخت تقسیم میشوند. سایه های نرم بسیار واقعی تر و زیباتر هستند اما نسبت به سایه های سخت هزینه بری بیشتری دارند. آنریل انجین در نسخه 4 از 2 روش محاسبات سایه که همان Shadowmap و همین ray traced distance field استفاده میکنه. برخلاف تصور عموم روش دوم بسیار سریعتر، سایه هایی فوق العاده و رئال تولید میکنه که یکی از برتریهای موتور آنریل میباشد.
 
معرفی موتور بازی سازی Unreal Engine و مروری بر ویژگی های این انجین
 
5. Distance Field Ambient Occlusion
همانطوریکه میدونید AO یکی از متدهایی است که باعث بالا رفتن کیفیت و واقعیت پذیری رندر میشه؛ اما آنریل انجین با شیوه ای عالی از این متد هرچند با محدودیتهایی حمایت میکند.
 
 
6. Sub-Surface Shading
فکر میکنم همه شما با SS آشنا هستید و به گذاشتن تصاویر زیر بسنده میکنم.
 
معرفی موتور بازی سازی Unreal Engine و مروری بر ویژگی های این انجین
 
اما امکانات دیگر
 
GPU Particles : امکان استفاده از پارتیکلها که توسط GPU مدیریت میشوند؛ GPU ها بعلت داشتن هسته هایی با تعداد بالا بسیار بهتر و سریعتر پارتیکلها را مدیریت میکنند و این امکان میدهند که شما پارتیکلهایی با تعداد فوق العاده زیاد در صحنه ایجاد کنید !
 
معرفی موتور بازی سازی Unreal Engine و مروری بر ویژگی های این انجین
 
Post Process Effects : این قسمت امکانات بی نظیر افزودن افکتهای بصری متعددی مثل Bloom، Tone map، Ambient CubeMap ، Lens Flare و ... میدهد.
 
 

2. چند امکانات بی نظیر

آنریل انجین به چند دلیل بی رقیب و از بابتهایی بهترین موتور بازیسازی دنیاست. از این عوامل میشه به امکانات بی نظیر در تولید بازیهای مالتی پلیر و همچنین قدرت بی نظیر Visual FX در این موتور اشاره کرد. کمپانی اپیک همواره با انویدیا بطور مستمر در ارتباط بوده و موتور آنریل به جدیدترین امکانات انویدیا مجهز کرده است. یکی از بهترین امکانات آنریل قسمت پارتیکلهاست که بصورت فوق العاده تاثیر شگرفی در موتور گذاشته است. اگر برای اولین بار از سیستم پارتیکل آنریل استفاده کنید بطور حتم مسحور این قسمت میشوید. یک نکته جالب اینه که کمپانیهای متعددی در حوزه های متفاوت از آنریل استفاده میکنند؛ نام و حوزه برخی از اونها واقعا جالب و قابل توجه میباشد:
 
Licenses for Training Simulation:
  • U.S. Army
  • U.S. Air Force
  • ROK Navy
  • Chinese Army
  • NASA
  • U.S. Government
  • FBI
 
Licenses for CG animation:
  • Warner Bros
  • Frantic Films
  • Buena Vista
  • HDFilms
  • Sony Pictures Entertainment
  • Columbia Pictures
  • TriStar Pictures
  • Universal Studios
 
همین 2 روز پیش بود که پشت صحنه ای از فیلمی را میدیدم که در یک قسمت از اون از آنریل استفاده شده بود !
 

3. بلوپرینت؛ توسعه و کدنویسی حیرت آور

معرفی موتور بازی سازی Unreal Engine و مروری بر ویژگی های این انجین
 
اگر شما با توسعه بازی آشنا باشید یکی از سخت ترین قسمتها بحث کدنویسی های سنگین و پیچیده میباشد؛ بنظر شخصی یکی از عوامل عدم جذب شدن اکثر اهالی سی جی به توسعه گیم همین قسمت سنگین و سخت است اما آنریل انجین برای این قسمت هم نسخه ای کارا نوشته؛ بلوپرینت !!! شما در بلوپرینت حتی یک خط کد نمی نویسید؛ فقط بصورت گراف ارتباط ها را برقرار میکنید و از API های آنریل به سهولت استفاده میکنید و به خود میبالید ! توصیه اکید من به کسانی که قصد بازیساز شدن را دارند آنریل هست و دلیلش هم دقیقا همین قسمت ! اما اگر شما نیاز به توسعه بیشتر هم داشتید بسادگی میتونید از توسعه به زبان C++ در آنریل استفاده کنید و حتی بین این 2 قسمت ارتباط ایجاد کنید.
 

4. مالتی پلتفرم بودن؛ یکی برای همه، همه برای یکی

یکی دیگر از امکانات عالی آنریل مالتی پلتفرم بودن هست که شما بسادگی میتوانید پروژه را برای پلتفرم های مختلف پکیج کنید و بسازید. البته در خیلی از موتورهای دیگر هم این امکان هست ولی در آنریل بسیار و بسیار ساده و عالی این امکان فراهم شده.
 

5. سخن آخر

خیلی دوست داشتم در مورد قسمتهای متعدد دیگر توی آنریل مثل Matinee و Material Editor بی نظیر و قسمت عالی انیمیشن توی آنریل صحبت کنم اما بعلت خیلی طولانی شدن از اونها فاکتور میگیرم و اگر عمری بود در آینده ای نزدیک مقاله ای تکمیلی مینویسم. همینطوریکه دیدید آنریل بسیار قدرتمند و منعطف و در عین حال ساده است؛ رندرینگ بسیار عالی و قابل قبول در کنار ادیتور واقعا لذت بخش آنریل حس بسیار خوبی به توسعه دهنده ها می دهد اما من در کنار این نکته به دلیلی قصد بررسی موتورهای سه گانه آنریل، یونیتی و کرای را دارم و اونم چیزی نیست جز طرح استفاده از قدرت بی نظیر این موتورها بعنوان پروداکشن خیلی از پروژه های انیمیشن و معماری و شبیه سازی است؛ به همین دلیل بود که از دوستداران معماری و انیمیشن دعوت کردم تا این مقاله بخونند تا با قدرت بی نظیر موتورهای نسل فعلی آشنا بشوند و بدونند که از این موتورها میتونند به بهترین نحو در فرآیند چالش ساز رندر استفاده کنند؛ اما اصلی مهم در این حوزه هست و اونم چیزی جز محدودیت حافظه و همچنین منابع سخت افزاری محدود نیست و امیدوارم به این قسمت توجه ویژه داشته باشند.
 
در پایان هم خوشحال میشوم که نظرات و تجربیات شما در مورد این حوزه بدونم و امیدوارم که مثل همیشه در کنار ما و باعث دلگرمی و حمایت ما باشید.
 
آرزوی سلامتی و موفقیت دارم
 
با احترام. محمد ذاکری
 
محمد ذاکری

محمد ذاکری

محمد ذاکری هستم. متولد 1369 شهر مشهد. تقریبا چند سالی هست که در زمینه هنر در نقش های مجری طرح، مدیر تولید، تهیه کنندگی، کارگردانی، تدوین و جلوه های ویژه فعالیت کرده ام . 1207 قسمت در قالب کار آیتم، اجتماعی، طنز و دینی برای شبکه های 2 و 3 و 4 ساخته ام ...

نظرات (66)

  • مصطفی رضایی

    مصطفی رضایی

    24 دی 1393 ساعت 11:09 |
    سلام محمد جان
    راستش چی بگم ؟ ... اینقدر کامل بود که دیگه دیگه چیزی برای گفتن باقی نموند ! یکی از بهترین مقالاتی بود که درباره یک گیم انجین میخوندم. ممنون بابت مقاله و خیلی خوشحال شدم که میخوای هر سه انجین رو پوشش بدی.

    خب راستش من کاربر UE نستیم ولی خیلی تعریف از این نسخه 4 شنیدم. الان توی این مطلب هم که بخوبی قدرت رندرش رو توضیح دادی. درضمن ویدئوها هم فوق العاده بودن. اون Demo رو دیده بودم و برای نسخه 4 منتشر شده بود ولی اولیش خیلی خیلی جالب بود.

    محمد جان بازم ممنون و امیدوارم که این مقالات ارزشمند بازهم ادامه داشته باشه
    مرسی
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:16 |
      سلام مصطفی جان
      متشکرم از شما؛ من زمانیکه با udk کار میکردم واقعا از لحاظ گرافیکی خیلی ناراحت بودم و وقتی با کرای مقایسه میکردم حالم گرفته می شد :D ولی زمانیکه اولین دمو از ue4 دیدم واقعا لذت بردم از پیشرفت اپیک!!!
      میدونی شاید بعضی از دوستان هنوز هم تفاوت udk با ue ندونند و امیدورام بتونم توی مقاله ای تفاوتهایش بگم و پیشرفتهای اپیک نشون بدم.
      من خودم قبلا کاربر کرای بودم ولی مشکل خروجی گرفتن اونجا واقعا برای ما ایرانیها حل نمیشه و رو همین اصل بار و بساط برداشتم و رفتم در خدمت جناب یونیتی!! 3 تا کار با یونیتی برای 3 پلتفرم مختلف ساختم ولی یونیتی منو ارضا نمیکرد و واقعا در کنار محیز فوق العاده جذاب و کاربرپسند یونیتی نبود امکانات اذیتم میکرد!!! میدونی قدرت یونیتی توی asset store و کلا اگر بخوای قدرت یونیتی ببینی باید است های یونیتی بگیری.
      ولی واقعا از زمانیکه مجدد به آنریل برگشتم هیچ چیزی کم ندارم!!! واقعا محشره!!! متریال ادیتوری داره که واقعا من عاشقشم!!!
      البته کرای هم عالیه ولی متریالهای آنریل خیلی خیلی خوش دست طراحی شده!!!
      نکته خیلی مهم آنریل که دقیقا خلاف کرای هست سهولت خروجی گرفتنه پروژست!!!
      باز هم ممنون از شما
  • محمد مهدی

    محمد مهدی

    24 دی 1393 ساعت 11:12 |
    سلام و خسته نباشید ! عالی . ممنون بابت اطلاعات . منتظر مطالب بعدی هستیم.
    یا علی
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:18 |
      درود
      متشکرم؛ انشالله اگر عمری باشد حتما
  • مهدی رضائیان

    مهدی رضائیان

    24 دی 1393 ساعت 11:28 |
    با سلام
    جناب آقای ذاکری ممنون از مقاله خوبی که ارائه دادین
    یک سوال از خدمتتون داشتم . در مقاله نوشته بودین فعالان حوزه انیمیشن و معماری البته من در قسمت معماری یک درخواست داشتم از خدمتتون که پروسه صحیح آوردن یک مدل معماری به این نرم افزار و دادن متریال و رندریگ تک فریم و یا انیمیشن و یا خروجی ایتراکتیو از این برنامه رو هم اگر فرصت داشتین در مطلبی ارائه بدهید با تشکر از شما
    • حمید.معمار

      حمید.معمار

      24 دی 1393 ساعت 11:51 |
      سلام محمد جان ، مقاله خیلی خوبی بود ...
      بخشی این موارد رو من در Document خودش دیده بودم کاش در مورد تکنولوژی هاش بیشتر توضیح میدادید .

      مثلا اینکه سیستم Light آنریل از تکنولوژی Enlighten استفاده میکنه ...

      یا اینکه سیستم Reflection ـش انریل از 2 تکنولوژی Real Time Cube Map و Screen Space Real-Time Reflection
      استفاده میکنه .

      در انریل من ضعفی که میبینم SSS ـش هست که بر پایه Light Wraping ساخته شده ...

      ولی بقیه چیز هاش کاملا عالیه ... میدونی محمد جان من فکر میکنم این انجین در شرکت خودش بهترین گیم ارتیست هارو
      داره و یکمی با تکنولوژی هاش مردم رو گول میزنه چراکه تکنولوژی های انریل 1 سال عقب تر از کمپانی هایی مثل DICE
      هست .

      خیلی خوشحال شدم که شما هم در ضمینه گیم فعالیت میکنید ... این بخش خیلی جاش خالیه تو سایت .
      • محمد ذاکری

        محمد ذاکری

        26 دی 1393 ساعت 02:32 |
        سلام حمید جان
        متشکر از شما، دقیقا درست میگی اما من معتقدم که خیلی از بچه ها مثل شما با آنریل آشنا نیستند و فکر کنم برای شروع همین ها کافی بود؛ میدونی استنباط من این بود که خیلی از عزیزان که با موتور آنریل کار نکردند نمیدونند که خیلی از المنتهای مختلف رندرینگ توی رندرینگ موتورهای این نسل هست و با این فرض این مقاله نوشتم
        میدونی Enlighten قصد دارم توی یونیتی اشاره کنم، من با این سیستم یونیتی خیلی خیلی اخت شدم، بسادگی توی یونیتی 5 میشه از این تکنولوژی برای خیلی از موبایلها استفاده کرد و واقعا عالیه!!! :v
        ولی من اعتقادم اینه که اپیک کمپانی قابل احترامیه و واقعا من از کار کردن با آنریل بدون اغراق لذت میبرم!!! اصلا فکر همه چیز کرده!!! میدونی خیلی آدم تنبل میکنه آنریل!!! محیط ادیتور آنریل واقعا لذتبخشه و من که اصلا از کارکردن باهاش خسته نمیشم.
        قبول دارم از بعضی جهات آنریل عقبه(بیشتر گرافیک) ولی در یکی دو جا هیچ موتوری به آنریل نمیرسه مثلا توی قسمت مالتی پلیر!!!
        باز هم ممنون.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:21 |
      متشکر از شما جناب رضائیان
      بله دقیقا اشاره من به همه اهالی cg بود و انشالله در آینده ای نزدیک اولین آموزشهای آنریل در خذمت همه دوستان قرار خواهم داد
  • عرشیا

    عرشیا

    24 دی 1393 ساعت 13:09 |
    درود
    بسیار عالی بود جناب ذاکری .
    اطلاعات در این زمینه خیلی کمه ممنون بابت زحماتتون .
    موفق باشید .
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:34 |
      درود
      متشکرم از شما عرشیا جان
      سپاسگذارم
  • ناصر اسلامی

    ناصر اسلامی

    24 دی 1393 ساعت 14:01 |
    فوق العاده بود محمد جان.
    به شخصه خیلی لذت بردم.بازی سازی واقعا دنیای داره واسه خودش و میدونم عاشق این دنیا هم هستی.
    حالا من زیاد نمی دونم موتور های بازی سازی دیگه چطور عمل می کنند ولی این متریال sss و ao و gi یعنی تهش بود.می دونم به حد رندر نمی رسه ولی با این کیفیت و ریل تایم بودن دیگه حرفی واسه گفتن نمی ذاره.
    این بخش رندر این انجین ها و بالا رفتن کیفیت رندرشون آدم رو به فکر وا میداره که شاید بچه های انیمیشن بتونند از این نرم افزارها مستقیم استفاده کنند.
    ممنون بابت این مقاله بسیار جذاب
    • ناصر اسلامی

      ناصر اسلامی

      24 دی 1393 ساعت 14:05 |
      راستی یادم رفت در کنار پیشرفت این تکنولوژی ها سایت هم داره پیش میره الان قسمت آپلود تصاویر به سایت اضاف شده و این نمایش زیبای تصاویری که تو همین مقاله داشتیم. چی از این بهتر
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:37 |
      خیلی خیلی ممنون ناصر جان
      میدونی ار قدیم گفتن هرکه بامش بیش برفش بیشتر؛ قضیه این موتورهای رندر و گیم هم همینه!! هرچقدر زمان رندرینگ بره بالاتر به همون نسبت کیفیت بهبود پیدا میکنه!!! ولی اگر بخواهیم مقایسه بگیریم و بررسی کنیم گیم انجینها امکانات خیلی خیلی جالبی دارند که واقعا عالیه!!!
      آره منم نظر باهات در زمینه استفاده برای رندرینگ انیمیشن با این موتورها یکیه و دلیل اصلی نوشتن مقاله هم همین بود و امیدوارم بدرد دوستان بخوره :d
      متشکر از شما
  • میثم شیروانی

    میثم شیروانی

    24 دی 1393 ساعت 14:38 |
    سلام جناب ذاکری عزیز
    اولا بسیار ممنون بابت معرفی این انجین.
    حدود پنج ماه است که من در حال تحقیق در مورد استفاده از این انجین برای خروجی انیمیشن هستم.
    تمام مراحل کامل و بدون نقص پیش رفت و تنها در یک مورد با مشکل برخورد کردم.
    اگه این مشکل حل بشه به جرأت میتونم بگم که میشه از این انجین برای خروجی کامل یک انیمیشن استفاده کرد.
    و اما مشکل اصلی من در شبیه سازی لباس بود.برنامه اصلی من تری دی مکس هست و apex برای من با اسکلتم جور در نمیاد.
    مقاله قبلی سایت رو و تمام مقالات و فایلهای آموزشی مربوط به apex رو گرفتم اما انگار این پلاگین مکس با اسکلت Dummy مشکل داره.
    یک برنامه مجزای Apex رو هم گرفتم خروجی رو رو وارد انجین میکنه اما متریال پر از نقاط سیاه رنگ میشه.
    اگه شما تجربه ای برای رفع این مشکل دارید که کلا موانع رو برای خروجی انیمیشن بداشتید. و به نوبه سعی میکنم تمام تجربیات خود رو برای دیگر دوستان در این زمینه به اشتراک بگزارم.
    باز هم ممنون بابت زحماتتون
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:40 |
      سلام
      اگر امکان داره تاپیکی در قسمت آنریل ایجاد کنید تا این مشکل حل کنیم
      من که تا حالا با apex به مشکل نخوردم!!!
      میدونی که ue4 از physx 3.3 استفاده میکنه؟
      امیدوارم که این مشکل حل بشه.
  • فرهاد

    فرهاد

    24 دی 1393 ساعت 14:53 |
    سلام خسته نباشید فرهاد هستم
    من تازه توی این صنعت شروع به کار کردم اول از udk شروع کردم چند روز بعد با cry اشنا شدم به نظرم cry گرافیک بهتری داره
    میتونید بهم بگید کدوم بهتره
    ممنونم از اطلاعاتی که گذاشتین مرسی
    • حمید.معمار

      حمید.معمار

      24 دی 1393 ساعت 15:38 |
      موتور ها یکسان هستند باید ببیند برای چی میخواید ، مثلا تکنولوژی های Unreal بسیار دم دست تره ... تا بقیه موتور ها
      اما در باقی موتور ها هم وجود دارند ...
      • حمید.معمار

        حمید.معمار

        24 دی 1393 ساعت 16:18 |
        ... موتور Unreal بیشتر در بخش گرافیک فعالیت داره و موتور Unity بیشتر در بخش Pipeline

        مثلا از Blueprint نمیشه برای بازی های جدی استفاده کرد ... در حد عادی و خوب ...

        Cryengine مرز تعادل دو انجین هست .
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:42 |
      البته من یک نکته به نکات حمید جان اضافه بکنم و اونم اینکه شما میتونی توی C++ آنریل custom class ایجاد کنی و بعد از اون توی blueprints استفاده کنی.
  • نبی سروی

    نبی سروی

    24 دی 1393 ساعت 15:30 |
    سلام جناب ذاکری

    دست تون درد نکنه . بر دانش افزودید .
    یه کار معماری بسیار زیبا که بر گرفته از اثر معروف الکس رومن بود رو در یکی از فروم های سی جی دیدم چند وقت پیش . یادم نیست کدوم موتور رندر بود فقط یادم بسیاری از کاربران مثل من نقش بر زمین شده بودن ! انگار نه انگار که موتور ریل تایم بوده ! احتمالا شما هم اون کار رو دیده باشین چون خیلی سر ور صدا به پا کرده بود . من لینکش رو گم کردم اگه دارین لطف کنین در همین موضوع اون رو بذارین خیلی کار برجسته ای بود در نوع خودش ...

    من فکر میکنم شما جزء معدود دوستانی در سایت هستید که با رندرینگ تحت گرافیک دست و پنجه نرم کردید و میکنین . رندرینگ تحت گرافیک پدیده ای نوظهور ه برای همین مطالب فارسی بسیار کمی ازش وجود داره .

    به شخصه ساعت ها نشستم و سعی کردم متون زبان اصلی رو ترجمه کنم ولی موفقیت چندانی به دست نیاوردم . کلمات این حوزه خیلی تخصصی ان و البته زبان عمومی بنده هم اونقدرها خوب نیست . اگر قرار این مطالب در راستای رندرینگ مطرح بشه و به کار ویژوالیازشن معماری بیاد شما باید اول بستر این نوع رندرینگ و الفباش رو توضیح بدید . جایی که کمترین اطلاعات ازش هست .
    شما در این مورد فقط آخر مطلب گفتین حافظه ی بالا میخواد ولی مشکلات از این بیشتر و به شخصه کلی مشکل دارم . مثل : محدودیت ابعاد رندر- محدودیت در به کار بردن الگوهای نوری - شاخصه های اصلی که به حافظه گرافیک فشار میارن - محور های اصلی تفاوت و کارایی پاراکمرهای مموری گرافیک و بیت گرافیک - نقش Current GPU Clock Current Memory Clock Current Shader Clock در سرعت رندرینگ و ....

    اگر امکانش هست مطلبی در این باره داشته باشین پیش از این که انجین های گیم دیگه رو بررسی کنین . با تشکر .
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:49 |
      سلام نبی جان خوبی؟
      میدونی تقریبا 2 سالی هست دارم روی gpu base rendreing کار میکنم و بجرئت میگم که تا الان خیلی از موتورهای این دسته بررسی کردم و یک باکس رندر gpu base دارم. میدونی نکات خیلی زیاده و محدودیتها خیلی خیلی بیشتر!!!
      تنها موتوری که بنطر من واقعا ارزش سرمایه گذاری داره توی gpu base ها octane هست!!! اما vray rt sp1 بجرئت میگم جای اکتان میگیره!!! من خودم با rt رندرینگ انیمیشن گرفتم و به 3 ضعف اصلیش یعتی نداشتن sss، hair و پارتیکل واقفم ولی توی این نسخه این مشکلات توی rt حل شده!!! البته یک نکته دیگه توی rt sp1 امکانات متریالها خیلی خیلی بهتر شده و کمکم به مرز پختگی رسیده!!! البته حرف خیلی خیلی زیاده ولی مابقی فاکتور میگیرم
      موفق باشی
      • نبی سروی

        نبی سروی

        26 دی 1393 ساعت 10:57 |
        سلام دوباره ...

        در هر شرایطی با هر کیفیتی با هر میزانی منتظر نکات شنیدنی شما هستم .
        اوکتان یه چیز دیگست چون تقریبا شروع کننده بوده ولی به هر صورت داستن تقریبا برای همه ی این انجین ها یکی ه . همون اکتان رو هم مسئله ش رو باز کنین برای من نوعی که با THEA کار میکنم خیلی چیزها مشخص میشه .

        ممنون
  • MH Behzadi

    MH Behzadi

    24 دی 1393 ساعت 15:39 |
    سلام و خسته نباشید به آقای ذاکری عزیز. برای شما آرزوی توفیق دارم. مقاله بی نظیر بود. بسیار متشکرم.
    به امید دیدن مقاله های بیشتر از شما استاد ارجمند.
    همچنان منتظر ادامه آموزش های برنامه نویسی و توسعه نرم افزار ها ی گرافیکی هم هستیم.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:50 |
      متشکرم جناب بهزادی
      انشالله مشکل قلم نوری حل شود آموزشهای توسعه شروع میشه :D
      متشکرم از شما
  • سعید H

    سعید H

    24 دی 1393 ساعت 15:57 |
    سلام جناب ذاکری
    عالی بود
    از شما ممنونم ، زحمت کشیدید
    خسته نباشید
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:51 |
      سعید جان خیلی خیلی ممنونم
      شما لطف داری به من
      ممنون
  • Brock

    Brock

    24 دی 1393 ساعت 16:18 |
    باتشکر از محمد آقا
    موفق باشید
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:51 |
      متشکرم از شما
  • رضا آقاجانی

    رضا آقاجانی

    24 دی 1393 ساعت 17:51 |
    سلام خیلی عالی بود.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:52 |
      خواهش میکنم و ممنون
  • محمدباقر زنگی

    محمدباقر زنگی

    24 دی 1393 ساعت 17:58 |
    خسته نباشید باین مقاله عالی ممنون و تشکر فراوان ............آقای ذاکری تشکر
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:53 |
      خیلی خیلی متشکرم
      بسیار لطف دارید
  • رحمن رضیی

    رحمن رضیی

    24 دی 1393 ساعت 18:34 |
    آقا خیلی ممنون از این مقاله جالب و کاربردیتون.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:54 |
      متشکر از نظر و لطف شما
      سپاسگذارم
  • پژمان رجبی

    پژمان رجبی

    24 دی 1393 ساعت 20:41 |
    سلام محمد جان
    خیلی خیلی عالی بود
    مطلب جذاب و مفیدی بود
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:55 |
      به به پژمان عزیز خودمون
      خیلی لطف داری پزمان جان
      بسی مایه مسرت است که مورد قبول شما قرار گرفت
      خیلی خیلی متشکر
  • سعید ابراهیمی

    سعید ابراهیمی

    24 دی 1393 ساعت 22:04 |
    ممنون محمد.
    مثل همیشه عالی و کامل. خدا قوت.

    از ویدئوهاخیلی لذت بردم.
    بازم ممنون.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:57 |
      ممنون سعید جان
      خدایی من که خودم 100 بار هم نگاه کنم لذت میبرم از کارهای خوش ساخت این شکلی :D
      خیلی خیلی ممنون
      سپاسگذارم
  • hbr

    hbr

    25 دی 1393 ساعت 00:01 |
    ممنون از اقای ذاکری و تمام دوستانی که در این مبحث شرکت کردند.
    خیلی بحث خوب و جون داری شد.
    همگی موفق باشید.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 02:58 |
      من هم از شما سپاسگذارم
      بله دوستان خیلی لطف دارند و باعث افتخاره
      متشکرم از شما
  • omid

    omid

    25 دی 1393 ساعت 01:58 |
    سلام
    خیلی خیلی عالی بود
    ای کاش ما هم اینقدر پیشرفت کنیم که بتونیم چنین نرم افزار هایی رو خودمون تولید کنیم نه اینکه فقط مصرف کننده باشیم
    موتور واقعا قدرتمندیه و اگه بتونیم بازی های قوی باهاش بسازیم که جوون ها جذبش بشن خیلی خوب میشه
    تشکر از آقای ذاکری
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 03:00 |
      متشکرم از شما امیدجان
      میدونی کار یک مسئله است و تجربه یک نکته دیگه!!! بنطرم ما خیلی راه طولانی داریم تا بخواهیم همچنین موتورهایی بسازیم!!!
      همینکه بشه از این موتورها استفاده کرد خودش خیلی عالیه!!! و واقعا میشه کارهای خوبی تولید کرد.
      ممنون از شما
  • محمد

    محمد

    25 دی 1393 ساعت 10:24 |
    مقاله جالبی بود
    لطفا در مورد خروجی گرفتن بصورت فایل exe یه آموزش تصویری ، مقاله چیزی بزارید ممنون میشم
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 03:01 |
      متشکرم
      انشالله در آینده ای نزدیک راجع به استفاده از این موتور آموزشی قرار خواه داد انشالله.
  • Amitis12

    Amitis12

    25 دی 1393 ساعت 13:42 |
    اقا عالی بود ، منتظر بعدیشم میمونیم ایشاله که زود تر بیاد.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 03:02 |
      متشکر و ممنون
      انشالله بزودی در خدمت عزیزان خواهم بود
  • محمد

    محمد

    25 دی 1393 ساعت 19:47 |
    سلام. عالیه این فیلم هایی که گذاشتین از برنامه Unreal Engine 4 درست شد؟ من خیلی به انیمیشن سازی علاقه دارم میشه بهم بگید از کجا شروع کنم و از چه برنامه ای استفاده کنم اگه میشه ی چند سطر بهم توضیح بدین مرسی از شما
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      26 دی 1393 ساعت 03:03 |
      متشکرم
      بله اینها کارهایی است که با این موتور تولید شده
      پیشنهاد میکنم برای راهنمایی کاملتر در تالار گفتگو بحثی ایجاد کنید تا من و همه عزیزان سایت بتونند به شما کمک کنند
      سپاس
  • 1

    1

    26 دی 1393 ساعت 21:06 |
    سپاس آقای ذاکری
    من رو به فکر وا داشت :|
  • سعید اسماعیل زادگان

    سعید اسماعیل زادگان

    12 بهمن 1393 ساعت 12:52 |
    باسلام.من به تازگی با این سایت آشنا شدم واقعا گل کاشتید عالی بود.چند وقتیه که شروع به یادگیری انریل انجین 4 کردم واقعا ازش راضیم فقط مشکل اینجاست که تو سایتهای ایرانی به هیچ وجه آموزش جامعی وجود نداره بیشتر آموزش ها هم توی یوتیوب هستند اما اموزش ها به صورت پراکنده.
    یک درخواست از مدیر این سایت دارم که میخواستم خواهش کنم اگه امکانش براتون هست لطفا آموزش های فارسی کار با آنریل انجین و بلوپرینت رو در این سایت شرو ع کنید به طوری که کامل این انجین رو همه بتونن یاد بگیرن.حتی اگه پولی هم باشه حاضرم هزینه کنم فقط خواهش میکنم به قسمت انریل انجین هم توجهی کنید.
    با تشکر......
  • محمد

    محمد

    03 اسفند 1393 ساعت 15:58 |
    سلام

    در مورد خروجی گرفتن از کرای انجین :

    اگر دوستان نسخه Eaas را تهیه کنند - به راحتی میتونند خروجی بگیریند. ساختار خروجی کرای با بقیه موتور ها متفاوت هست -
    کرای انجین خیلی فنی تر ه تسبت به انریل ( خروجی گرفتن از موتور وظیفه Artist نیست - وظیفه برنامه نویسه )

    من موفق شدم خروجی بگیرم . چیزی که باعث برتری انریل نسبت به کرای انجین میشه : Document اونه

    شاید ....درآینده برا کرای اینم درست بشه.

    هر موتوری برتری خودشه داره - مهم اینه که میخوای چی بسازی - اگر میخوای Angry Birds بسازی یونیتی بهترینه - اگر میخوای کرایسیس و ..... بسازی کرای انجین بهترینه - اگر میخوای Fortnite بسازی انریل 4 بهترینه ....

    چیزی که شما انتخاب کنید بهترینه ..... چون شما باید این مسیر طولانی را طی کنید............. طولانی بودن مهم نیست مهم اینه که در این مسیر شاد باشیم ...........

    در پناه خداوند موید باشید.
  • عبدالجلیل سلطانی

    عبدالجلیل سلطانی

    15 فروردین 1394 ساعت 09:32 |
    با سلام
    زمانیکه اقدام به بیک Build در آنریل4.7 ویا 4.6 میکنم بعداز اینکه به 100% میرسه انجین غیر فعال میشه ولی سیستم هنگ نیست .
    مشکل از کجاست ؟
    با تشکر
  • احمد کرمی

    احمد کرمی

    19 تیر 1394 ساعت 11:58 |
    سلام و خسته نباشید دوست عزیزم

    بسیار جالب بود
    لطفا منابع و آدرس رو هم برای مقاله درج بفرمایید

    مثلا در اینجا قید کردید که سازمانها و نهادهای زیر از آنریل انجین 4 استفاده می کنند


    Licenses for Training Simulation:

    U.S. Army
    U.S. Air Force
    ROK Navy
    Chinese Army
    NASA
    U.S. Government
    FB

    با تشکر از زحمات شما
  • پوریا

    پوریا

    25 فروردین 1395 ساعت 04:54 |
    سلام خدمت اساتید ببخشید من یک سوال داشتم
    در نرم افزار انریل انجین که اخرین مجانی هم شده هیچ راهی نیست که بشه از ویژوال 2015 استفاده کرد ؟
    من باید حتما 2013 دانلود کنم ؟
    و ضمنا
    ویژوال استودیو کامل می خواد Ultimate یا با نسخه های معمولی هم میشه برای انریل برنامه نوشت مرسی اگر پاسخ بدید
  • مرتضی کارگر

    مرتضی کارگر

    23 آذر 1395 ساعت 02:26 |
    ممنون ، مطلب مفید و دقیقی بود
  • سورنا

    سورنا

    01 دی 1395 ساعت 21:58 |
    سلام من از یکی که طرفدار یونیتی هست بهم گفت آنریل الکی نمیاد رایگان کنه انجینشو اونم با این قدرت امکان داره در آینده این موتپر پولی بشه و ما چون اون رو یاد گرفتیم مجبور باشیم لخریمش آیا واقعیته امکانش هست یا نه؟
  • علیرضا

    علیرضا

    19 فروردین 1396 ساعت 00:52 |
    عالی بود
    فقط یه سوال این هم تایم رندرش خیلی طولانیه؟؟
  • ۴۴

    ۴۴

    08 مهر 1396 ساعت 10:54 |
    لطفا جواب بدین:قدرت سیستم بلو پرینت تا چه حد قدرت دارد در حدی هست که بتوان با آن یک بازی ساخت؟
    • مرتضی

      مرتضی

      08 مهر 1396 ساعت 14:17 |
      بله میشه مگه اینکه بازی شما واقعا پیچیده و بزرگ باشه. شخصا باهاش کار کردم و می‌دونم اگه پیچیدگی خاصی نداشته بازیتون به راحتی میتونه کارتون رو راه بندازه
  • رسول

    رسول

    20 آبان 1396 ساعت 16:39 |
    یعنی اصلا مونه دیوونه کرده ای انجین!
  • مرتضی

    مرتضی

    22 آذر 1396 ساعت 06:01 |
    سلام.واقعا حیف است که موتور قدرتمند کری رو کنار متور آنریل و یونیتی قرار میدین. در حال حاظر انریل چندین سال از موتور کری عقبتره. هرچند با رایگان شدن آنریل و کری این دوتا از رقابت کم کم میرن بیرون به خاطر برداشتن امکانات قبلی و پیشرفت کند(به خاطر رایگان شدنشون).ولی تا الان موتور انجین های عمومی به ترتیب قدرت کیفیت راحتی و ... 1.کری انجین. 2.آنریل انجین 3.اتودسک استینگری 4.یونیتی!
  • اردشیر

    اردشیر

    15 اسفند 1396 ساعت 17:28 |
    سلام .ببخشید بنده یک سوال از شما داشتم.بنده در یک مقاله ای که از انریل انجین خواندم دیدم که می گفت این موتور برای بازی سازی تخصصی بازی های کامپیوتر طراحی شده است.البته می توان از ان برای بازی سازی اندروید و ios استفاده کرد اما به دلیل این که حجم زیادی میگیرد(میگفت مثلا بازی پرندگان خشمگین اگر با یونیتی 40 مگ حجم بازی باشد این بازی برای اندروید با انریل انجین 1 گیگ خواهد بود یعنی 25 برابر و از نظر گرافیکی در حد پرندگان خشمگین برای یونیتی نیست) ایا این مطلب درست است؟ یعنی ایا نمی توان برای اندروید یه بازی مثل gta با انریل انجین طراحی کرد و اگر طراحی کنی حجم بالا و گرافیک پایین دارد؟
    • مرتضی

      مرتضی

      20 اسفند 1396 ساعت 00:40 |
      نه اصلا اینطوری نیست و نمی‌دونم اون یه گیگ رو چه کسی بهتون گفته!!!
      به این مسئله دقت کنید حجم اصلی بازی شما رو بافت‌ها و عناصر گرافیکی که تو ساخت بازیتون به کار می‌برید تشکیل می‌ده و از طرفی هم استاندارد‌های فشرده‌سازی نهایی برا گوشی‌های موبایل هم در همه‌ی موتورهای یکسانه. مثلا برای فشرده کردن تکسچرها یا همون بافت‌ها از ETC2 یا نمونه‌های دیگه استفاده میشه که یه چیز فرای از موتور بازی‌سازیه. البته شاید هسته‌ی مرکزی بازی توسط آنریل کمی حجیم‌تر از یونیتی بشه که البته بنده اطلاع دقیقی از وجود داشتن این مسئله هم ندارم ولی مطمئنم ته تهش اختلاف بازم کمه و اصلا نزدیک اون مثالی هم که زدید نمیشه! بازم میگم حجم اصلی بازی شما را اون متریال‌های گرافیکی که تو بازی به کار می‌برید تشکیل میدن
      • مرتضی

        مرتضی

        20 اسفند 1396 ساعت 00:44 |
        سوال دومتون هم درست نفهمیدم ولی این رو فقط بگم که اگه بحث گرافیک باشه آنریل همیشه بهتر از یونیتی تو این زمینه عمل کرده ولی به شما این مسئله رو تذکر می‌دم که کار روی بازی‌های موبایل با رایانه‌های شخصی خیلی فرق داره. بسیاری از ویژگی‌های موتورهای بازی‌سازی از انواع نورپردازی گرفته تا موارد دیگه در حالی که روی پلتفرم رایانه‌های شخصی قابل استفاده است، در پلتفرم موبایل به دلیل معماری متفاوت و محدودیت‌های سخت‌افزاریش قابل استفاده نیست! برای همین فکر نکنید خیلی راحت میشه یه بازی ساخت و اون رو برای چند تا پلتفرم خروجی گرفت
  • محمد

    محمد

    14 مرداد 1397 ساعت 12:57 |
    سلام محمد جان ! آموزشات بی نظیر بود ، ولی یک سوالی داشتم ، این کاراکتری که ساختی در بالای صفحه ی وب ، آیا تو نرم افزار 3d max ساختی ؟
    و یک سوال مهمتر ، اگر من بخوام اسلحه و asset های مورد علاقه خودم رو بسازم باید در چه نرم افزاری این کار را انجام بدم ؟

    خیلی ممنون میشم که به سوالاتم جواب بدی : )
  • nike kd kd 7

    nike kd kd 7

    19 آبان 1397 ساعت 02:48 |
    adidas nba shoesnike air shoes nike air span 2nike dunk nike sb dunknba shoes kd 11
    nike kd kd 7 [url= https://www.balabla.com/nike-kd-kd-7-c-132_214.html]nike kd kd 7[/url]

نظرتان را بنویسید :

اظهار نظر به عنوان مهمان .

جدیدترین نظرات ثبت شده در بخش بلاگ

برای کار کردن با صحنه های سنگین وضعیت به چه شکله؟
محدودیت های پالیگونی در...

محمد حیدری محمد حیدری 24. آبان, 1397 |

سلام ..
الان با این تحریم ها اصلا نمیشه دانلود کرد ... ایران ندارن توی رجین هاشون .. من الان چیکار کنم :((

Mohadese Mohadese 24. آبان, 1397 |

سلام خدمت استاد ارجمند جناب آقای افراسیابی.
با تشکر فراوان از آموزشهای...

Arash Arash 24. آبان, 1397 |

سلام خدمت استاد ارجمند جناب آقای افراسیابی.
با تشکر فراوان از آموزشهای...

Arash Arash 24. آبان, 1397 |