میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
رندر همزمان با CPU و GPU ! (نگاهی به V-Ray 3.6)
شنبه 31 تیر 1396
در
نقد و بررسی

رندر همزمان با CPU و GPU ! (نگاهی به V-Ray 3.6)

شنبه 31 تیر 1396
شرکت Chaos Group اخیرا نسخه‌ی جدید موتور رندر قدرتمند خود یعنی V-Ray 3.6 را برای 3ds Max منتشر کرد. یکی از مهمترین قابلیت‌های این نسخه، V-Ray Hybrid می‌باشد. واژه‌ی Hybrid به معنای "دو رگه" است و همان طور که حدس می‌زنید با این قابلیت می‌توان به طور همزمان از توان سی‌پی‌یو و کارت گرافیک برای رندر استفاده کرد.از دیگر امکانات این نسخه می‌توان به پشتیبانی از قابلیت NVLink شرکت Nvidia و همین طور سیستم Cryptomatte اشاره کرد که در ادامه در مورد آنها توضیحاتی ارائه شده است.
 

رندر بصورت ترکیبی با GPU و CPU

01-vray36
 
همان طور که گفته شد بزرگترین قابلیت اضافه شده به این نسخه، V-Ray Hybridمی‌باشد؛ یک سیستم رندرینگ CPU/GPU. به کمک این تکنولوژی کد CUDA ای که توسط V-Ray RT GPU مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند بصورت ترکیبی با CPU نیز استفاده شود و نتایج یکسانی ارائه دهد. این قابلیت باعث می‌شود که V-Ray GPU بتواند از تمام هسته‌های پردازنده‌ی سازگار استفاده کند و به فرایند رندر سرعت بخشد. در تست‌های بنچمارک Chaos Group، رندر ترکیبی نسبت به رندر GPU به تنهایی حدود 10 تا 20 درصد سرعت رندر را افزایش داده است. (CUDA مربوط به کارت گرافیک های Nvidia می‌باشد و در حال حاضر قابلیت رندر ترکیبی برای کارت گرافیک‌های AMD وجود ندارد.)
 
VladoKoylazov یکی از مؤسسین Chaos Group در این باره می‌گوید: "رندر با GPU رو به پیشرفت است و V-Ray Hybrid دو مشکل اصلی را حل می‌کند که می‌تواند منجر به محبوب‌تر شدن آن شود. برای هنرمندان این امکان را فراهم می‌آورد تا از تمام ظرفیت‌های سخت‌افزار موجود خود استفاده کنند و همینطور در شرایط رویارویی با محدودیت‌های حافظه‌ی کارت گرافیک برای آنها یک راه حل کمکی دارد. این موارد سبب می‌شود که GPU rendering برای افراد بیشتری تبدیل به یک راه حل عملی شود."
 

تکنولوژی NVLink، راه حلی برای جبران محدودیت حافظه‌ی GPU

02-vray36
 
یکی از مشکلات مرسوم در موتورهای رندر GPU محدودیت حافظه یا VRAM می‌باشد بدین معنی که فقط می‌توانند صحنه‌هایی را رندر کنند که مدل‌ها و یا تکسچرهای آن به طور کامل در حافظه‌ی کارت گرافیک قرار گیرد. تکنولوژی NVLink شرکت Nvidia راه حلی برای این مشکل است. این تکنولوژی برای ارتباط سریع بین CPU و GPU یا بین GPU ها کاربرد دارد.
 
به کمک این تکنولوژی، کارت گرافیک‌های سازگار می‌توانند مقدار حافظه‌ی خود را با یکدیگر ترکیب کنند و این محدودیت را از بین ببرند. حتما اطلاع دارید که تعدد کارت گرافیک سبب افزایشحافظه‌ی در دسترس نمی‌شود و بعنوان مثال اگر در کامپیوتر شما سه کارت گرافیک با مقدار حافظه‌ی 8 گیگابایت قرار داشته باشد، مقدار حافظه‌ای که برای رندر به آن دسترسی خواهید داشت 8 گیگابایت خواهد بود و نه 24 گیگابایت اما با این تکنولوژی امکان تجمیع حافظه وجود خواهد داشت. NVLink در حال حاضر فقط برای کارت گرافیک‌های Quadro GP100 و Tesla P100 کاربرد دارد اما احتمالا زمانی که Nvidia سری جدید کارت‌های کوادروی خود را عرضه کند چنین قابلیتی برای آنها نیز وجود داشته باشد.
 
البته باید این نکته را متذکر شد که در نسخه‌ی قبل امکانی با عنوان On-Demand Mip-Mapped Textures به ویری اضافه شده است که مدیریت و لود شدن تکسچرها در حافظه را بصورت بسیار بهینه‌ای انجام می‌دهد. در رابطه با سنگین شدن صحنه نیز در برخی موارد دلیل آن می‌تواند بهینه نبودن صحنه و عدم آشنایی کاربر با این موارد می‌باشد و شاید در برخی موارد بتوان با یک سری تمهیدات، حجم پروژه را بسیار کاهش داد تا محدودیت‌هایGPU مانع از رندر آن نشود.
 

پشتیبانی از Cryptomatte و اضافه شدن گزینه‌هایی به VRayLightSelect

03-vray36
 
در این نسخه امکانات بیشتری به رندر المنت VRayLightSelect اضافه شده است که به کاربر اجازه می‌دهد اثرات نورها را بصورت تکی یا گروهی در پاس‌های جداگانه رندر کند. در این حالت جدید (حالت Full)، رندر المنت VRayLightSelect تمام اطلاعات موجود را شامل GI، SSS، Reflect و Refract می‌تواند خروجی بدهد. تا پیش از این فقط خروجی‌های Diffuse و Specular در دسترس بود.
 
قابلیت دیگری که در این آپدیت اضافه شده، پشتیبانی از Cryptomatte می‌باشد. Cryptomatte یک تکنولوژی متن‌باز (open source) از PsyOp است که برای تولید ID matte با پشتیبانی از شفافیت، عمق میدان (DOF) و موشن‌بلور کاربرد دارد. این ابزار سرعت کامپوزیت را برای کاربران Nuke و Fusion در حد زیادی افزایش می‌دهد.


سخن آخر

از V-Ray GPU در حال حاضر می‌توان به عنوان یک انتخاب برای رندرهای اصلی (رندرهای production) استفاده کرد اما در هر حال این انجین در برخی زمینه‌ها نسبت به V-Ray CPU (یا همان V-Ray Adv) دارای محدودیت‌هایی است که باید به آنها توجه داشته باشید. در این صفحه می‌توانید این محدودیت‌ها را ملاحظه کنید. V-Ray 3.6 قابل نصب روی 3ds Max 2018 نیز می‌باشد. فهرست کامل تغییرات این نسخه را می‌توانید در اینجا ببینید.
 
در پایان توجه شما را به دیدن ویدئوی معرفی امکانات V-Ray 3.6 جلب می‌کنم:
 


اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 28 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید