تبلیغات
تبلیغات

(شروع شد) کلاس کارگردانی مصطفی تری دی
(1 مشاهده) (1) مهمان
  • صفحه:
  • 1

موضوع: (شروع شد) کلاس کارگردانی مصطفی تری دی

(شروع شد) کلاس کارگردانی مصطفی تری دی 1 ماه پیش #137575

  • looking for art
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 173
  • دریافت تشكر: 119
  • 


به نام خدا




اول هنرمند بی مانند که همه ما تنها سعی داریم جرعه ای از اقیانوس او بنوشیم


اگر قابل بدونید قصد داریم آموزش کارگردانی رو با هم شروع کنیم - من این دوره رو بر اساس کتاب مرجع چگونه کارگردانی کنیم اثردانیل آریخن پیش میبرم .
نکته : در این دوره فقط اصول و قواعد گفته میشه حالا نیایید بگید هنر هیچ حدو مرز و چهارچوبی نداره و .... من فقط اصول اولیه و لازمه رو بازگو میکنم حالا بعدا شما خواستید هر چی رو بشکنید و نابود کنید مشکلی نداره (شوخی)در این که شکی نیست در موارد لازم باید با تکیه بر علم و خلاقیت گروهی و یا فردی عملی که فکر میکنید درست تر هست رو انجام بدید ولی قبل از شکستن هر قانونی نخست باید خود اون قانون رو بدونید , درست نمیگم ؟
سوال بدرد کارگردانی انیمیشن هم میخوره ؟ جواب فرقی نداره.!
-----------------------
فصل اول :
تو این فصل از تعاریف اضافی پرهیز کردم و چند تعریف ابتدایی لازم رو خلاصه گنجوندم .
1-شکل بیانی رسانه بصری (فیلم):
فیلم به مثابه رسانه محدودیت های خاصی دارد , شما باید نقاط قوت و ضعف آن را درک کنید.کشمکش و حرکت , رابطه ای نزدیک با روح این رسانه دارد. اما آرامشو امید و موضوعات بزرگ (آرمانی و مدینه فاضله ) همگی از ماهیتی ایستا برخوردار هستند (مگر آنها را با ابزاری که با روح فیلم سازگاری دارند به چالش بکشیم) و خدمت اندکی به رسانه فیلم میکنند . فکر و اندیشه به ویژه افکار تجریدی, در فیلم به وضوح و روشنی رمان قابل بیان نیست.این چیزها باید از طریق رفتار شخصیت ها , حیوانات یا اشیایی که دوربین ظبط میکند , به نمایش در آید.(منظور اینکه صرف فکر و اندیشه در فیلم قابل بیان نیست مگر به کمک ابزاری که به یاری آن بیایند برای بیان).
فیلم فقط ما حصل عینی کنش و واکنش ناشی از انگیزه , فکر و یا آرزوی آدمی را نشان میدهد.

2-کنش و واکنش :
اگر داستانی برایمان تعریف کنند ناخود آگاه میخواهیم دو چیز را بدانیم :
ماجرا (کنش)چیست؟
و ااشخاص درگیر چه واکنشی نسبت به ماجرا از خود نشان میدهند؟
اگر داستانگو از یاد ببرد که این دو مسیر را پی بگیرد یا تماشگر گیج میشود و یا به اندازه کافی اطلاعات کسب نمیکند.اگر شما حضورا داستان را تعریف کنید او میتواند موارد از قلم افتاده را بهشما یاد اوری کند و شما پاسخ میدهید.اما در سینما دیگر این امکان وجود ندارد.

سکانس:
مجموعه چند پلان در کنار هم که وحدت موضوعی داشته باشند

پلان :
یک جز از سکانس - بدون توقف های میانی (کات ها) .

انواع نماها (فاصله ها در تصویر):
daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index...age=Check&Rand=0

همچنین پشنهاد میشود مقالاتی در باب تدوین و انواع آن مطالعه بفرمایید .
پایان فصل اول .


شروع فصل دوم:

انطباق صحنه :
در انطباق صحنه باید سه شرط بر قرار باشد و ضروری است که ...
1- مکان
2-حرکت
3-نگاه
منطبق باشند.

به طور خلاصه این بحث به سردرگم نکردن تماشاگر در حال مشاهده فیلم میپردازد.
تصور کنید بازیگر در نمای اول(پلان اول) در سمت چپ قاب قرار دارد در نمای بعدی (پلان بعدی)
ما یک نمای کلوز آپ از او میگیریم (روی همان محور بصری) ولی اینبار وی را سمت راست قاب داریم !
این یک نمای غلط است.
مثال تصویری :

تصویر مرجع :



حرکت غلط:



حرکت درست:




مثال دیگر :

تصویر اصلی :



نمای غلط:



نمای صحیح:



قانون نگاه:
وقتی دو نفر در روبروی هم قرار بگیرند - نگاه آنها در دو جهت متضاد خواهد بود .



در دو نمای جداگانه نیز برای تداوم بصری مناسب , تضاد جهت باید رعایت شود.



در صورتی که چه هر دو در یک نما و یا هر دو در دو نمای جداگانه به یک سو نگاه کنند این انتظار میرود به شخص سومی نگاه میکنند و اگر قصد ما این نباشد پس نما را اشتباه در آوردیم.



نکته : اشتباه برداشت نکنید ! منظور این نیست که در نمای گفتگو حتما باید در چشم هم زل بزنند , بلکه در مورد مفهموم قانون تضاد در نگاه دو شخص به یکدیگر صحبت شد. ممکن است اصلا طرف دوم پشت به طرف اول ایستاده باشد ! که در اینجا کارگردان (و صد البته خود بازیگر) با تکیه بر توانایی خود سعی میکند بیننده را از اشتباه احتمالی اینکه طرفی که پشت کرده است دارد به شخص سومی می نگرد باز دارد . مثلا با یک حالت نگاه خیره همراه با عصبانیت یا کینه جویانه که ولع انتقام را نشان میدهد (و دیالوگ دو شخص نیز البته حول همین مقوله است ) و یا هر از چند گاهی نگاهی از سر شانه اش به بازیگر پشتی حالتی نظر انداز داشته باشد. و یا نگاهی معصومانه و گریان (و دیالوگ مرتبط) و یا قرار داد آینه جلوی شخصی که پشت کرده است و دوربین در زاویه ای قرار بگیرد که تصاویر درون آینه را به ما نشان دهد اینچنین ما هم میدانیم شخص سومی در کار نیست (در واقع میبینیم) و هم فرد پشت کرده قادر به نظاره فرد پشتی از طریق آینه است. و الا ماشاالله که میشود همان شکستن قوانین و خلاقیت خودتان.


نگاه به عنوان ابزار هادی (هدایتگر و راهنمای بیننده برای دنبال کردن تغییر کانون توجه از یک کاراکتر به دیگری) :
مثلا یک صحنه سه نفره را در نظر بگیرید , مانند عکس زیر در اینجا بازیگر وسط نقش هادی را برای دو بازیگر شماره چپ و راست ایفا میکند و توجه را از 1 به 2 و یا از 2 به 1 تغییر میدهد و این تغییر را با حرکت سر از بازیگری به بازیگر دیگر به انجام میرساند.




یک نمونه دیگر : در اینجا بیش از یک نفر در حال اجرای نقش هدایتگر و یا معطوف کننده کانون توجه هستند:


نمیدونم باز لازمه بگم یا نه - که این قوانین به معنای اجبار شما برای رعایت صد در صدی نیست و شرایط و تصمیمات و پلن شماست که به عنوان کارگردان تعیین میکنه چیکار کنید.

نمونه عدم رعایت

مثلا در صحنه بالا خیلی عوامل هست که میتونه باعث بشه اتفاقا این تصمیم بسیار درست تر و به جا تر باشه که کاراکتر معطوف کننده نگاهی به طرفی که باید بهش معطوف بشیم نندازه ! یا حرکت دیگر از سمت اون تاثیری در بار دراماتیک صحنه داشته باشه.
مثلا فرض رو بر این میگیریم که کاراکتر چپ و راست در حال صحبت در مورد قتل یک نفر هستند و کاراکتر وسط در حال تمیز کردن و یا پر کردن تفنگش باشه . خب ما اینجا چی داریم - صحبت از قتل و از اون طرف یک وسیله کشتار رو میبینیم که در حال تمیز شدن و یا پر شدنه - این دو با هم ارتباط معنایی دارند در یک لحظه - اصلا منظور کارگردان اینجا این نیست که اون شخص وسط قرار کسی رو بکشه اونم با این تفنگ - نه منتهی یک ارتباط معنایی رو ایجاد میکنه . البته میتونه بصورت ترکیبی هم باشه و هم تفنگ رو پر کنه هم به عنوان معطوف کننده نگاه کنه به طرف صحبت کننده . اصلا هیچ محدودیتی نیست همش بسته به شماست.


توجه
در تمامی موارد گفته شده - اگر هر یک از بازیگران را در نماهای مستقل (جدا از هم) هم بگیریم باز قوانین صدق میکند چرا که توجه به یک صحنه در صورتی مغشوش می شود که بگذاریم بازیگران به جاهای غلطی - (به یک یا چند جهت) بنگرند- ما باید تماشاگر را هدایت کنیم نه سر در گم.


وقتی قرار است گروه بزرگی را نشان دهیم , دو حالت پیش می آید :
1-توجه تمام بازیگران به شخصیت اصلی است و اگر کانون توجه عوض شود همگی به اتفاق توجه خود را به کانون توجه بعدی معطوف می کنند.نکته : برای جلوگیری از یکنواختی انتقال مداوم بین دو نقطه خاص , به خصوص در صحنه های طولانیکه از یک زاویه ی خاص برداشت می شوند , ممکن است کانون توجه سومی نیز معرفی شود.
مثال : مثلا در عکس زیر میبینید که همگی به پیرمرد سیگار به دهن که ظاهرا کانون توجه این پلان است نگاه میکنند.



و یا :



اما عکس زیر راببینید -! درواقع این یک صحنه از فیلم نیست و شاید دلیلش هم همین باشد - آشفتگی در صحنه بیداد میکند و صددرصد تماشاگر را سردرگم خواهد کرد اصلا معلوم نیست چه کسی در این صحنه اهمیت دارد و باید به او معطوف شویم هر کسی با دیگری مشغول است - فقط در صورتی که واقعا قصدمان انتقال این تشویش باشد و دلیلی برای آن داشته باشیم - این کار میتواند با تغییراتی منطقی باشد.



2-گروه های مختلفی در صحنه هستند.هر گروه دارای دو کانون توجه اصلی است . گروه مهم تر انتخاب می شود.
گروه مهمتر و مسلط تر تقریبا همیشه نزدیک تر به دوربین است.
این موقعیت خود نیز دارای دو روش است :
نخست :دو , سه یا چند گروه ثابت روی پرده قاب بندی می شوند و گروهی که مورد علاقه ماست,نزدیک دوربین قرار دارد.گروه های دیگر در پس زمینه قرار میگیرند و همگی دایره های بسته ی مورد توجه و مستقل از یکدیگر را ارائه می کنند.
از نظر منطقی گروهی که کمترین فاصله را با ما دارد, توجه آنی ما را به خود جلب میکند, اما در عین حال ما از وجود گروه های دیگر نیز آگاهیم و اگر ناگهان حدف شوند , متوجه خواهیم شد.
برای تاکید بر موقعیت پیش زمینه , میتوان گروه های دیگر را واداشت که در یک لحظه خاص دراماتیک دایره ی بسته ی مورد توجه را در هم شکنند و رو برگردانند و به گروه پیشزمینه (نزدیک دوربین) نگاه کنند.

مثال : گروه های دیگر در پشت و گروه نزیدک گروه مورد توجه و مورد علاقه ماست :



مثال متنی: فرض کنید 4 کاراکتر دانشجو دارید که اصلی هستند - جشن فارق ااتحصیلی آنها را در نظر بگیرید این 4 نفر به دوربین نزدیک تر هستند - در پشت ایشان دوستان هر کدام در گروه هایی در کنار هم هستند با عمق های مختلف (فاصله هایی متفاوت از لحاظ عمقی -و عرضی ) . حالا در مورد صحبت بعدیمان هم مثالی میزنیم همان لحظه دراماتیک - مثلا فرض کنید در یک لحظه یکی از این 4 نفر که دختر است از شخصیت پسر این گروه 4 نفره پیشنهاد ازدواج دریافت کند و پسر روی زمین زانو بزند حالا توجه همه به او معطوف میشود.
-----
گفتیم دو روش حالا روش دوم :گروه پیشزمینه ثابت میماند,اما گروه های فرعی پس زمینه در طول پرده حرکت میکنند .چنین حرکاتی می تواند رفت و آمد ماشین ها در خیابان یا حرکت رقاصان در یک سالن رقص باشد.
این حرکت ها باید ناپیدا (بدون جلب توجه) باشند. در غیر اینصورت , ماجرای پیش زمینه را خراب میکنند.

مثال (رفت و آمد ماشین ها در خیابان) :



پایان فصل 2


تا اینجا فید بک بگیریم ببینیم چطوره ... ادامه بدیم - فایده ای براتون داره - اصلا میخونید :) دنبال خواهید کرد ؟ و یه سوال به نظرتون به صورت پست به پست باشه درس ها یا نه همین پست اول رو آپدیت کنم ؟
جکی جان میگه :

I never wanted to be the next Bruce Lee. I just wanted to be the first Jackie Chan.

من سعی نمیکنم به عنوان بروسلی بعدی شناخته بشم , من میخوام به عنوان اولین جکی جان شناخته بشم.
آخرین ویرایش: 1 ماه پیش ارسال توسط looking for art.
كاربران زیر تشكر كردند: LinkinForEver, ShahriaR 3D, javadkaka, Car maker, +Amin+, نورعلی, bawa

پاسخ: (شروع شد) کلاس کارگردانی مصطفی تری دی 1 ماه پیش #137580

  • looking for art
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 173
  • دریافت تشكر: 119
خوب احتمالا واسه تنبلای کلاس ویدئو هم تهیه کنم از هر فصل :) حداقل برای این فصل که این کار رو کردم :)

ویدئو فصل 1 و 2

www.aparat.com/v/FaUqw
جکی جان میگه :

I never wanted to be the next Bruce Lee. I just wanted to be the first Jackie Chan.

من سعی نمیکنم به عنوان بروسلی بعدی شناخته بشم , من میخوام به عنوان اولین جکی جان شناخته بشم.
كاربران زیر تشكر كردند: +Amin+

پاسخ: (شروع شد) کلاس کارگردانی مصطفی تری دی 1 ماه پیش #137582

  • bawa
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 109
  • دریافت تشكر: 140
تا اینجا فید بک بگیریم ببینیم چطوره ... ادامه بدیم - فایده ای براتون داره - اصلا میخونید :) دنبال خواهید کرد ؟ و یه سوال به نظرتون به صورت پست به پست باشه درس ها یا نه همین پست اول رو آپدیت کنم ؟

سلام. عالی بود خسته نباشید. همیشه برام سوال بود که چرا بعضی فیلم ها میگیره، موسیقی رو میدونستم چقدر اثر داره ولی کارگردانی رو نه.
به نظرم توضیحات خوب و مفیدی بود، من که میخونم. ولی نمیدونم چند فصل هست؟ برای افرادی که رمشون پایینه(چ گوشی چ PC) روی پست اول گذاشتن ممکنه سنگین بشه +خوندنش سخته + اصلا پست حالت پرسش و پاسخ دارد.

پیشنهاد: شما میتونید هرموقع که خواستید فصل بعدی رو بگذارید و لینکش رو در پست اول آپدیت کنید.
موفق باشید
كاربران زیر تشكر كردند: looking for art

پاسخ: (شروع شد) کلاس کارگردانی مصطفی تری دی 1 ماه پیش #137583

  • looking for art
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 173
  • دریافت تشكر: 119
bawa نوشته:
تا اینجا فید بک بگیریم ببینیم چطوره ... ادامه بدیم - فایده ای براتون داره - اصلا میخونید :) دنبال خواهید کرد ؟ و یه سوال به نظرتون به صورت پست به پست باشه درس ها یا نه همین پست اول رو آپدیت کنم ؟

سلام. عالی بود خسته نباشید. همیشه برام سوال بود که چرا بعضی فیلم ها میگیره، موسیقی رو میدونستم چقدر اثر داره ولی کارگردانی رو نه.
به نظرم توضیحات خوب و مفیدی بود، من که میخونم. ولی نمیدونم چند فصل هست؟ برای افرادی که رمشون پایینه(چ گوشی چ PC) روی پست اول گذاشتن ممکنه سنگین بشه +خوندنش سخته + اصلا پست حالت پرسش و پاسخ دارد.

پیشنهاد: شما میتونید هرموقع که خواستید فصل بعدی رو بگذارید و لینکش رو در پست اول آپدیت کنید.
موفق باشید


28 فصل - فصول کلی کتاب هست - ولی من از گفتن مطالب تقریبا غیر ضروری خود داری میکنم و فقط ملزومات اصلی رو بیان میکنم .

به نظر من هم بهتر هست که تاپیک های مختلف واسه هر فصل بزنم و یک تاپیک مرجع بزنم و همه رو به هم لینک کنم.
جکی جان میگه :

I never wanted to be the next Bruce Lee. I just wanted to be the first Jackie Chan.

من سعی نمیکنم به عنوان بروسلی بعدی شناخته بشم , من میخوام به عنوان اولین جکی جان شناخته بشم.
  • صفحه:
  • 1
مدیران انجمن: m.bodat
زمان ایجاد صفحه: 0.20 ثانیه

جدیدترین آثار ارسالی در گالری

تبلیغات
تبلیغات

جدیدترین ارسالهای تالارگفتگو